De vraag
Mijn vrouw wil dat we conflicten op haar manier oplossen
Beste Joris,
Bij conflicten tussen mijn vrouw en mijn zoon vindt mijn vrouw mij te passief: ik moet openlijk partij trekken voor haar en haar op die manier steunen, ook al ben ik het soms niet met haar eens. Ze zet me onder druk: ‘Wat ben jij nu voor een man’. Ze domineert in die zin de sfeer.
Ik zou veel meer van zijn gedrag negeren. 1 op 1 werkt dit ook erg goed, dan hebben we weinig problemen. Dit is voor haar geen optie en staat voor ‘verliezen’. Wat kan ik (nog) doen?
groet, Gert

Het advies
Beste Gert,
Je schrijft dat jij jouw vrouw te conflictueus vindt, terwijl zij vindt dat jij eigenlijk te passief en onvoldoende conflictueus bent. Ik raad je aan om te proberen om op “meta-niveau” hier met je vrouw over te praten. Dat wil zeggen dat je dit probleem lostrekt van specifieke issues die zij met jullie zoon heeft maar dat je op een meer abstract niveau hierover praat.
Probeer haar duidelijk te maken dat jij het niet accepteert dat zij haar stijl van conflict oplossen aan jou opdringt. Wellicht is het ook mogelijk om een soort compromis te bereiken. Immers, het is niet goed om over alles ruzie te maken maar ook niet goed om echte problemen dood te zwijgen.
Ik kan van hier natuurlijk niet bepalen wat echte problemen zijn. Als jullie er niet uitkomen kun je altijd proberen er met hulp van een neutrale derde uit te komen. Vaak heb je het idee dat problemen zich blijven herhalen. Dan is het goed om hulp van een derde te zoeken, die je uit deze spiraal kan halen.
Met vriendelijke groet,
Joris Lammers