De vraag
Waarom ben ik boos op mijn moeder?
Ik heb nooit een goede band met mijn moeder gehad. Dat is de laatste tijd nog slechter geworden. Mijn moeder is een hele tijd psychisch ziek geweest en is opgenomen geweest. Ik heb in die periode niet veel naar haar omgekeken. Nu ze terug is, komen pas de emoties, vooral woede. Maar ik weet niet waar ik boos over ben. Hoe kan ik de relatie verbeteren?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Een kind dat zich door zijn moeder onvoldoende geliefd voelt, kan diep vanbinnen een boze distantie ontwikkelen zonder zich daarvan bewust te zijn. Misschien is er zoiets gaande bij u. Toen uw moeder ziek werd wist u dat u haar extra liefde ‘hoorde’ te geven. Maar die diepgewortelde distantie uit uw jeugd maakte dat u dat niet deed en geen emotie voelde. Nu uw moeder weer terug is, komen de oude negatieve gevoelens los. En wellicht knaagt er ook een schuldgevoel. U gedroeg zich immers niet zoals men van een ‘goede dochter’ verwacht.
Als u hier grondig op in wilt gaan, kunt u een therapie met uw moeder erbij overwegen, bijvoorbeeld met degene die haar begeleidt. Als uw moeder dat niet aankan, kunt u ook zelfstandig hulp en steun zoeken. Er is speciale hulp voor kinderen van ouders met psychische problemen (afgekort KOPP). Voor jongeren tot 25 jaar is de site kopstoring.nl heel goed. Voor volwassen kinderen van ouders met problemen verzorgt de plaatselijke ggz de hulp; zoek onder KOPP of vraag er uw huisarts naar.