De vraag
Mijn vriend komt telkens zijn belofte niet na
Ik ben de laatste tijd erg moe en wil daarom graag al vroeg (tussen 21.00 en 22.00 uur) naar bed. Ik heb al voorgesteld om in mijn eentje eerder naar bed te gaan. Maar mijn vriend zegt dat hij het ook belangrijk vindt om op tijd te slapen.
Hij belooft telkens dat hij tegelijk met mij in bed zal liggen. In de praktijk komt het er echter vaak op neer dat hij dan pas begint met douchen, en drie kwartier later naar bed komt. Dus word ik steeds als ik nét bijna in slaap val, weer wakker.
Dat heb ik tegen hem gezegd, maar hij blijft zijn beloftes aan mij niet nakomen. Hoe kunnen we een goede oplossing vinden zodat ik genoeg kan slapen – zonder dat mijn vriend zich afgewezen voelt?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Je laat met je sollen. Is het niet nakomen van afspraken en beloftes patroon in jullie relatie? Of is dat een ding van jou, dat je graag over je heen laat lopen?
Je partner zegt het ene en doet het andere
Het gedrag van je vriend is een klassiek voorbeeld van een dubbele binding, een manier van communiceren waarbij iemand tegelijkertijd twee tegengestelde boodschappen afgeeft. Je vriend zegt het ene en hij doet het andere. Natuurlijk raak je dan in verwarring. Moet je nou blij zijn met zijn belofte, of moet je boos zijn omdat hij die belofte niet kan nakomen?
Als je partner afspraken niet nakomt in de relatie: communiceer de juiste boodschap
Op een dubbele binding kun je reageren met een dubbele binding, zoals je nu doet. Je zegt dat je het vervelend vindt, maar je verandert er niets aan. Zo creëer je nog meer verwarring.
Ik denk dat het verstandiger is om één boodschap aan je vriend te sturen. Die boodschap kan zijn: loop maar lekker over me heen, daar geniet ik van, want ik ben niets waard. Die boodschap kan ook zijn: ik wil dat je eerder naar bed komt en als je daar niet in slaagt, wil ik dat je ergens anders gaat slapen. Die boodschap kan ook zijn: voortaan ga ik alleen naar bed.
Welke boodschap past het beste bij jou?
Lees ook deze 5 communicatievalkuilen in de liefde