De vraag
Foute man
In het begin zijn mijn relaties altijd aardig en krijg ik cadeautjes en complimenten, maar als we steady daten hebben ze ineens kritiek, kleineren en negeren ze me. Hoe kan ik voorkomen dat ik zulke mannen date?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Jij loopt steeds tegen zulke mannen aan omdat je jezelf waardeloos vindt. Als een man je ophemelt en cadeautjes geeft, lost dat gevoel op. Dus blijf je bij zo’n man.
Ook daarna, als hij kritiek op je begint te hebben. Want je bent waardeloos en klein en stom, je voelt dat hij gelijk heeft. Je hoopt dat hij bij je wil blijven, ook al is het een eikel, zodat je tenminste niet helemaal alleen stom bent.
Die mannen vinden zichzelf ook waardeloos. Maar doordat ze jou wisten te veroveren, konden ze zich even beter voelen. Als jullie eenmaal een relatie hebben, slinkt dat goede gevoel en poppen de gevoelens van waardeloosheid weer op. Die proberen ze af te weren door jou te kleineren. Als jij klein bent, zijn zij groot.
Deze eindeloze cirkel kun je doorbreken. Je hoeft daarvoor niets aan die mannen te doen. Maar wel aan jezelf. Leer om kwetsbaar te zijn. Gevoelens van waardeloosheid komen veel voor, je bent de enige niet.
Durf ze te voelen en durf ze te laten zien. Dan ben je echt. En deze echtheid maakt het mogelijk voor mannen om hun eigen echtheid te vinden. Dan hoeven ze jou niet eerst op te hemelen en daarna neer te halen om hun eigen nep-egootje te ondersteunen.