De vraag
Wat nu: niet verliefd, wel gevoelens
Mijn man is begin april bij mij weggegaan na een relatie (inclusief huwelijk) van 25 jaar. Het gaat best goed met mij, al heb ik af en toe nog een terugval.
Nu heb ik via internet een andere man ontmoet. Het klikt heel goed. Ik ben niet verliefd, maar heb wel gevoelens voor hem. Hij is ook niet verliefd op mij. Voor hem voelt het goed, maar ik blijf maar twijfelen. Wat moet ik nu doen?

Het advies
Je bent dus momenteel niet verliefd, maar hebt wel gevoelens. En dat maakt dat je blijft twijfelen. Je kan voor jezelf nagaan of jullie relatie voldoet aan de 5 dimensies van chemie in de liefde.
De 5 dimensies van chemie in de liefde
De volgende dimensies zijn een samenvatting uit het boek Prins op het witte paard van Mira Kirshenbaum.
• Dimensie 1: Je voelt je op je gemak bij elkaar en het is niet moeilijk om vertrouwelijkheid te creëren
Het is gemakkelijk om met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren. De communicatie is open en eerlijk en verloopt soepel. Jullie gesprekken verzanden niet. Je hoeft niet op eieren te lopen.
• Dimensie 2: Je voelt je veilig in je relatie met hem
Je veilig voelen betekent dat je vrij kunt ademhalen als je bij hem bent. Het gevoel dat deze man niet tegen je zal liegen. Het gevoel dat hij niet alle touwtjes in handen hoeft te hebben. Veiligheid betekent ook geborgenheid. Het betekent dat je vriend goed voor zichzelf kan zorgen, een baan weet te houden, goed verdient, zijn rekeningen kan betalen. Veiligheid betekent dat je vriend niet verslaafd is aan drank of drugs. Je veilig voelen betekent dat de dingen die hij tegen je zegt je zelden kwetsen en je nooit bang maken.
• Dimensie 3: Het is leuk om samen te zijn
Het gemakkelijk om plezier met hem te hebben en dat heb je ook heel vaak. Er moet een sfeer van luchtigheid, vrolijkheid, speelsheid, misschien zelfs gekkigheid heersen als jullie samen zijn. Natuurlijk niet voortdurend en misschien niet het grootste deel van de tijd. Maar je moet weten dat jullie samen die sfeer kunnen creëren.
• Dimensie 4: Jullie voelen echte genegenheid en passie voor elkaar
Niet alleen lichamelijke genegenheid, maar ook knuffels, liefkozingen, kussen enz, maar ook de sfeer van genegenheid. Alles van complimentjes tot knuffelen. Deze wederzijdse affectie moet altijd aanwezig zijn, je moet er geen moeite voor hoeven te doen en ze moet oprecht zijn, niet om woede of afstandelijkheid mee te maskeren.
• Dimensie 5: Je voelt dat er wederzijds respect is
Je moet voelen dat je hem respecteert om wie hij nu is en wat hij met zijn leven doet. Niet om wie hij zou kunnen zijn. En je bent er van overtuigd dat hij ook jou respecteert, en wel zozeer dat hij het beste in je boven brengt. Als je minachting voelt voor elkaar is respect niet aanwezig.
Niet verliefd, wel gevoelens: geef het nog wat tijd en beslis pas dan
Omdat jij zegt dat je niet verliefd bent maar wel gevoelens hebt, denk ik dat de passie nog een beetje moet groeien. Het klinkt alsof jullie relatie nog pril is en dat de passie nog moet ontwikkelen. Geef het nog een tijdje en neem dan een beslissing. Wellicht dat het over drie maanden al weer heel anders voelt. Mira schrijft dat je er alleen mee door moet gaan als alle vijf dimensies aanwezig zijn in je relatie en dat je met minder geen genoegen moet nemen. Ik ben het met haar eens.
Lees ook Het geheim van gelukkige stellen