De vraag
Ik heb verlatingsangst
Ik heb veel last van verlatingsangst. Ik heb genoeg vrienden en een druk leven, maar dat helpt niet. Als mijn vriend bijvoorbeeld op reis is voor zijn werk, voel ik me vanaf de eerste dag al erg alleen. Dat is een verlammend gevoel en er komt niets meer uit mijn handen. Hoe kan ik dat veranderen?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Verlatingsangst betekent dat je buitensporig bezorgd bent over de mogelijkheid dat je mensen zult kwijtraken. Meestal is deze angst geworteld in negatieve ervaringen als kind.
Heb je in het verleden fysieke of emotionele verlatenheid, de dood of scheiding van een ouder of verzorger, ervaren waardoor je nu bang bent dat het opnieuw zal gebeuren, ook al is daar in feite geen grond voor?
De eerste stap om verlatingsangst te overwinnen is dan ook: achterhalen waardoor je je zo alleen voelt. Daar kan een therapeut eventueel bij helpen. Vervolgens moet je gaan inzien dat je vriend jouw verlangen om altijd bij hem te zijn nooit zal kunnen waarmaken (hij heeft immers ook een eigen leven).
Praat met hem over je angst om in de steek gelaten te worden, en hoe je denkt dat deze is ontstaan. Dan biedt hem de mogelijkheid zich in jou te verplaatsen, met je mee te denken en rekening met je te houden zodat je angsten minder vaak worden getriggerd. Dat betekent overigens niet dat hij aan buitenproportionele en onredelijke eisen van jou moet voldoen.
Blijf vriendschappen onderhouden, want sterke relaties kunnen je beschermen tegen een gevoel van minderwaardigheid en je helpen de focus te behouden op alle positieve eigenschappen die je hebt, en die jou tot een goede vriendin en partner maken.