De vraag
Hoe ga ik om met mijn borderline persoonlijkheidsstoornis?
Zo’n 7 jaar geleden (toen ik 21 was), heb ik de diagnose borderline persoonlijkheidsstoornis en dysthyme stoornis (een lichte vorm van depressie die minimaal twee jaar duurt, red) gekregen.
Ik heb er toen individueel en ook in groepsverband aan gewerkt. Dat was erg leerzaam en daar heb ik veel aan gehad! Ik heb toen gewerkt met mindfulness en Linehan (een vorm van gedragstherapie, red.) Daar ben ik ongeveer 3 jaar mee bezig geweest. Daarna heb ik (samen met mijn psycholoog) besloten ermee te stoppen, omdat ik vergevorderd was.
Nu merk ik nog steeds dat ik veel gehad heb aan deze training. Ik blijf echter wel moeite hebben met mezelf accepteren zoals ik ben. Ik durf geen nieuwe relatie aan te gaan, omdat ik bang ben dat deze toch wel weer stuk gaat. Ik probeer het wel, maar er lijkt geen schot in te komen. Op het moment heb ik weer veel behoefte aan een gesprek hierover. Ik vind het moeilijk met vriendinnen te praten, omdat zij er moeite mee hebben het te begrijpen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Het advies
Expert
Arnoud Arntz
Borderline deskundige
Het is goed om te horen dat je zoveel baat hebt gehad van DGT (Dialectische Gedragstherapie, ontwikkeld door Linehan) en mindfulness. Wat echter soms wat onderbelicht blijft in deze therapieën zijn relaties, en dan met name intieme relaties en het durven hechten aan anderen.
De focus van DGT is vooral op het beter leren reguleren van emoties en impulsen, minder op angst voor nabijheid en angst om opnieuw verlaten of misbruikt te worden. Het is heel dapper van je dat je blijft proberen en dat je er met vriendinnen over praat. Deze problemen zijn echter vaak niet zo makkelijk te begrijpen, laat staan bewust te sturen, omdat het vaak over angsten gaat die vroeg in de ontwikkeling zijn ontstaan. Ze hebben bijvoorbeeld te maken met hechtingsproblemen in je jeugd en/of met misbruik – dat kan ertoe leiden dat het erg moeilijk is anderen zo te vertrouwen dat je je durft te hechten.
Als je er met proberen niet overheen komt kan het goed zijn hier therapie voor te zoeken. Leg dan wel goed uit wat je probleem is, om te voorkomen dat je in een therapie of training terecht komt die gericht is op emotieregulatie. Schematherapie is een van de therapieën die sterk ingaat op de problemen die je beschrijft, maar er zijn ook andere (hier zie je een overzicht van schematherapeuten). Zoek in ieder geval een professionele therapeut die warm is en niet te afstandelijk, omdat je in de therapie zelf kunt gaan leren om deze angsten te overwinnen.
Succes!