De vraag
Ga ik scheiden van deze dominante en manipulatieve man?
Beste Joris,
Ik zit in een gecompliceerde relatie. Mijn man heeft geleerd ten koste van zichzelf de zin van anderen te doen. Hij heeft een extreem dominante vader. Toch heeft mijn man tegelijk een erg dominante kant. Ik ervaar hem als zeer manipulatief. Zijn moeder was een alcoholiste. Hij houdt wel heel veel van haar. Ik heb zelf een sterke persoonlijkheid. Nu zit het probleem in onze communicatie.
In het begin moest ik echt leren praten en vertrouwen. Hij heeft de relatie zelfs een keer bijna verbroken omdat ik te weinig praatte. Inmiddels heb ik het redelijk geleerd. Nu ontstaat er ruzie als hij dingen moet regelen met zijn ex (die ook erg dominant is). We bespreken wat we willen maar zij zegt altijd nee. Opeens draait hij om en vindt dat zij groot gelijk heeft en gaat haar argumenten naar mij toe verdedigen.
Ik voel me bedrogen, gemanipuleerd en een buitenstaander. Hij heeft een gruwelijke hekel aan haar en wil geen ruzie. Maar ik ben dan zo over de zeik dat wij ruzie krijgen. Ik zie wel dat hij er emotioneel eigenlijk niet mee om kan gaan, maar door de manier waarop hij het aanpakt krijg ik heel erg het gevoel dat hij het erom doet. Het is al te vaak gebeurd. Hij verwacht van mij dat ik me gewoon aanpas en lief blijf omwille van zijn kind. Zo doet hij het.
Ik weet niet wat ik met deze situatie aanmoet. Aan de ene kant doet hij heel veel voor me maar hij weigert te praten omdat ik boos op hem ben. Hij weigert ook relatietherapie. Ik overweeg nu te scheiden omdat ik denk dat dit nooit verandert. Wat kan ik er mee?
groeten van Natasja

Het advies
Beste Natasja,
Je beschrijft een heleboel problemen. Een dominante en manipulatieve partner, problemen met jouw schoonouders, jouw moeite met communiceren en vertrouwen, problemen die jij en jullie hebben met de ex van jouw man die soms teveel invloed lijkt te hebben op jouw man, zijn kind, en jouw boosheid.
Ik kan over deze problemen niet veel zeggen vanuit mijn professionele expertise (de psychologische gevolgen van macht). Vanuit deze afstand kan ik ook niet zoveel zeggen over jouw probleem. Wel kan ik zeggen dat het lijkt dat de problemen ernstig zijn. Wellicht is het beter om, voordat je drastische stappen zoals een scheiding neemt, eens goed te praten over jouw issues, bijvoorbeeld met een therapeut. Die kan beter bepalen waar de problemen nu werkelijk liggen; bij jou of bij jouw man.
Ik raad je dus aan om eens je problemen te bespreken met bijvoorbeeld een therapeut, zodat je samen beter kunt bepalen waar het aan scheelt.
Met vriendelijke groet,
Joris Lammers