De vraag
Hij flirt met een ander
Een tijdje geleden kon ik door omstandigheden niet mee naar het festival waarvoor mijn man en ik tickets hadden. Hij ging wel en trok dat weekend veel op met een vriendin van ons. Jaloers keek ik later op zijn telefoon en vond flirterige berichten. Toen ze elkaar laatst zagen, flirtten ze openlijk en stonden ze innig verstrengeld waar ik bij was. Ik voelde me in de steek gelaten door mijn man. Achteraf heb ik hem ermee geconfronteerd maar hij beweert hele stukken niet meer te weten, doordat hij had gedronken. Hoe kan ik dit stoppen? Of ben ik te snel jaloers?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het is vervelend als je partner openlijk flirt met een ander, maar het is nog vervelender als dit achter je rug om gebeurt. Omdat de kans dat iemand stiekeme dingen gaat doen groter wordt als je hem of haar iets voorschrijft of verbiedt, adviseer ik je om je man niet te beschuldigen en hem niet te vertellen wat hij moet doen of laten.
Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat je gekwetst bent en verdrietig, of dat je je zorgen maakt. Je kunt informeren naar zijn gevoelens voor haar. Maar veel heil verwacht ik daar niet van. Grote kans dat je partner zegt dat er niets aan de hand is en zijn gevoelens voor jou zal verbergen, maar niet voor haar…
Wat kun je dan wel doen? Maak het leven voor hem zo comfortabel mogelijk. Zet een poosje je beste beentje voor in bed als hij van vrijen houdt, in de keuken als hij van eten houdt, in de sociale omgeving als hij van uitgaan houdt, in de sociëteit als hij van debatteren houdt, et cetera. Ga samen sporten, wandelen op het strand, naar een concert – als hij daarvan houdt. Geef complimenten. Spreek je waardering uit. Zeg hoeveel je van hem houdt.
Tegen zo’n behandeling is geen man bestand, geloof me. Als je ondertussen ook nog voorkomt dat je man opnieuw alleen naar een festival gaat met die andere vrouw, zal hij haar snel vergeten. Waarom van ver halen wat van dichtbij zo heerlijk smaakt?