De vraag
Ik voel me zo afhankelijk van mijn vriendin
Beste Joris,
Ik voel mij zeer afhankelijk in mijn relatie die nu twee jaar bestaat. Ik ben in de zestig, mijn vriendin is tien jaar jonger. Zij is zeer onafhankelijk,. Zij heeft een keer een jaar samengewoond; ik heb twee huwelijken achter de rug. Zij leeft op basis van haar behoeften, die ze direct volgt. Daarnaast verandert haar stemming vrijwel dagelijks.
Ik wil graag vaker bij haar zijn, dan dat zij de behoefte heeft aan mijn gezelschap. Op een gemaakte afspraak kan ik niet vertrouwen: haar stemming of behoefte kan immers veranderen. De invulling van mijn leven is totaal veranderd. Veelal houd ik ruimte vrij voor haar en hoop op een positieve respons.
Ik besef mijn grote afhankelijkheid. Mij meer richten op mijn eigen sociale contacten leidt bij haar tot meer terugtrekken. Bovendien ‘kent’ ze mij daarna niet meer en moet ze weer wennen aan mij. Zij heeft geen vrienden, minder dan een handvol vriendinnen, die zij spaarzaam spreekt of mailt.
De gedachte aan beëindigen bedroeft me echter enorm. Op mijn voorstel een langere serie therapiesessies aan te gaan reageert ze ambivalent. In mijn eerdere relaties was ik eerder dominant dan afhankelijk. Heb je tips over de te bewandelen weg?
hartelijke groet,
Giovanni

Het advies
Beste Giovanni,
Je schrijft dat jouw vriendin een zeer individualistische persoon is. Tegelijkertijd schrijf je dat jij veel hartstocht voor haar voelt en haar graag en veel zou willen zien. Dat maakt het begrijpelijk dat zij meer afstand wil houden. Zij heeft wellicht het idee dat jij te dichtbij komt en haar wellicht benauwt. Maar zij moet ook kunnen begrijpen hoe jij je voelt.
Ik zou je aanraden om te proberen in een gesprek te proberen haar te vragen de zaken van jouw perspectief te zien. Het klinkt namelijk alsof zij dat onvoldoende doet. Als zij werkelijk om jou geeft moet ze daar ook toe in staat zijn. Het is wellicht daarnaast ook een goed idee om te proberen iets meer afstand te nemen, hoe moeilijk dat ook mag zijn. Zo kun je namelijk wel het ongewenste patroon doorbreken dat jouw toenaderingen bij haar tot meer afstand nemen leiden.
Met vriendelijke groet,
Joris Lammers