De vraag
Hoe dring ik door tot mijn egocentrische partner?
De omschrijving die ik van mijn man heb gemaakt (na jarenlange ergernissen/problemen) komt vrijwel volledig overeen met de manier waarop egocentrische mensen omschreven worden. Ik heb dus een egocentrische man.
Onze relatie staat op springen, maar hij weigert relatietherapie. Volgens hem zit ik gewoon niet goed in mijn vel en komen daar de problemen van. Aan het waarom ervan gaat hij dan gewoon voorbij. Er is totaal geen ‘samen’ meer. Wat mijzelf betreft gaan we uit elkaar, maar vanwege de kinderen heb ik hier toch wel problemen mee. Het woord ‘egocentrisch’ heb ik nog niet gebruikt, omdat ik niet weet of dit misschien te aanvallend overkomt (het wordt wellicht uitgelegd als egoïstisch).
Volgens mij denkt hij nog steeds dat het wel overwaait. Is hier nog een weg uit, behalve scheiden?

Het advies
Wat frustrerend moet het voor je zijn dat je steeds niet gehoord wordt. Je bent niet de enige die klaagt over een egocentrische partner. Maar soms heeft een partner het (echt) niet door, ook al heeft de ander het heel vaak aangegeven. Pas wanneer de brief van de advocaat op tafel ligt, dringt het door dat het echt serieus is, maar dan kan het soms al te laat zijn.
Een egocentrische partner: mogelijke oorzaken
Het kan te maken hebben met de manier waarop de dingen gebracht worden. Als je in de aanval gaat (‘jij doet ook altijd zus of zo’) in plaats van het bij jezelf te houden en het op gevoelsniveau uit te praten, kan je partner je niet goed horen. Hij voelt zich dan namelijk aangevallen en schiet automatisch in de verdediging.
Daarbij komt dat we soms ook op de verkeerde momenten praten, bijvoorbeeld tijdens de afwas of terwijl er kinderen bij zijn, vlak voor het slapengaan of op het moment dat iemand weg moet.
Het probleem aankaarten doe je zo
Als eerste moeten we zorgen dat het hem duidelijk wordt dat, omdat jij een probleem met de relatie hebt, het daardoor een relatieprobleem is. Simpelweg omdat hij met jou een relatie heeft en als jij een probleem hebt, hij die ook heeft! Als je deze boodschap wilt overbrengen en samen na wilt gaan denken over verbeteringen van de relatie, zorg er dan voor dat hij je kan horen. Deze tips helpen daarbij:
• Nodig hem formeel voor een gesprek uit, het liefst buitenshuis in een rustige omgeving;
• Drink geen alchohol;
• Vraag of je man jou zou willen parafraseren als jullie praten. D.w.z. dat hij in eigen woorden herhaalt wat jij gezegd hebt – houd het dus kort;
• Je man kan je boodschap alleen horen/herhalen als er geen aanval inzit, m.a.w.; niet ‘jij bent egocentrisch’, maar ‘ik ben erg ongelukkig met onze relatie waarin ik me niet gehoord/gezien/gewaardeerd voel’ (bijvoorbeeld);
• Bereid dit gesprek goed voor, net zoals je een vergadering goed voorbereidt. Draai vervolgens de rollen om en vraag hem hoe hij de relatie ervaart. Wat zou hij anders willen?;
• Als het gesprek in een ruzie uitloopt, stop onmiddellijk en spreek af dat jullie tot rust komen en een half uur (o.i.d.) later weer verder praten.
Succes!
Lees ook Scheiden maakt niet altijd gelukkiger. Hoe ga je toch samen door?