De vraag
Mijn vriendin accepteert mijn vorige relatie niet
Hallo Gijs,
Mijn vriendin kan niet accepteren dat ik lang voor ik haar kende een uit de hand gelopen vriendschap van 3 weken heb gehad met een studente die 19 jaar jonger was.
Zij vind het leeftijdsverschil te groot. Ik was toen 43 en net 6 maanden gescheiden. Zij is hier heel vaak erg boos over en onze relatie komt hierdoor enorm door onder druk te staan ondanks dat we veel van elkaar houden.
Wat kan ik hier aan doen want zij is daar iedere dag zelf in haar hoofd mee bezig. Is hier een oplossing voor of is dit gewoon jaloezie? En jaloezie op wat? Het is al zeven jaar geleden.
Groeten,
Herman

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Hoi Herman,
Een hele heldere vraag die niettemin toch ingewikkeld voor me is omdat ik niet wil stoken in jullie relatie.
Laat ik dus beginnen met zeggen dat ik geen kant kies, maar de kant van jullie samen. Mijn advies is er dus op gericht dat jullie hier samen uit kunnen komen, zonder dat jullie elkaar met mijn argumenten om de oren gaan meppen. Ik neem aan dat dit ook jullie insteek is, dus hier gaan we dan.
Is het fout wat je gedaan hebt? Heb je er spijt van? Wat mij betreft zijn dit onbelangrijke vragen. Je hebt aan niemand verantwoordelijkheid af te leggen voor je gedrag als je single bent en je je binnen de grenzen van de wet beweegt. Dit betekent dus ook dat je dit niet hoeft te verantwoorden aan je huidige vriendin. Er is dus wat mij betreft geen schuldige in dit verhaal.
Je vriendin vindt kennelijk dat je vroegere daad iets over jou als persoon zegt en gebruikt het als negatief waarde-oordeel. Is dit terecht? Ook die vraag is in mijn optiek volkomen onbelangrijk.
Waarom? Omdat het is gebeurd. Je kunt het verleden op geen enkele manier terugdraaien. En dus is dit onderwerp een volkomen nutteloze bron van negativiteit waar je helemaal niets aan hebt en waar je helemaal niets mee kunt. In feite wordt je dus gegijzeld door iets dat je never nooit meer kunt veranderen.
Jij bent in deze situatie absoluut weerloos omdat je iets wordt verweten waar je niets meer aan kunt veranderen. Het is dus niet aan jou om je excuses te maken of om op welke manier dan ook berouw te tonen, het is aan je vriendin om te accepteren dat dit gebeurd is. Het is emotionele chantage om iemand te slaan met het verleden. Het is dus vooral de vraag waarom je vriendin het kennelijk zo belangrijk vindt om er telkens maar weer op terug te komen. Het enige wat ze namelijk doet is een onoplosbaar conflict aanzwengelen.
Aan jou de taak om dit niet langer te pikken en om haar op constructieve manier duidelijk te maken dat je je niet langer laat manipuleren met verwijten over…
– Iets waar je je niet voor hoeft te verantwoorden,
– en iets wat je met geen mogelijkheid meer kunt veranderen.
Je hebt geen tijdmachine en je hoeft je wat mij betreft ook geen seconde te schamen voor een menselijk zijspoor uit je verleden.
Als ik jou was zou ik je vriendin glashelder duidelijk maken dat je niet gediend bent van structurele onoplosbare verwijten. Mensen dienen elkaar in een relatie te accepteren mét alle rariteiten uit het heden en verleden. Waarom gebruikt iemand een verwijt waar jij je onmogelijk tegen kunt verweren?
Misschien mist je vriendin inspraak in de relatie en probeert ze die op deze verkeerde negatieve manier alsnog te krijgen Het zou ook kunnen dat ze bang is dat je haar uiteindelijk voor een jongere vrouw zal verlaten, of dat ze simpelweg onzeker is over hoeveel je van haar houdt (ik roep maar een paar voorbeelden). Veel stof voor een goede discussie dus. Succes!
Vriendelijke groet,
Gijs Jansen