De vraag
Genoeg van die trilangst
Ruim dertig jaar geleden begonnen mijn handen te trillen toen ik met twee koffie naar een tafeltje liep. Ik was toen 18 jaar en ben in therapie gegaan voor sociale angst met trilangst, en jaren later nog eens bij een cognitief therapeute.
Toch vind ik het nog steeds heel erg dat ik tril. Ik zie op tegen elk bezoek, elke receptie of verjaardag. Ik wil een pil alleen tegen het trillen, volgens mij bestaat dat. Klopt dat en zo ja, hoe heet dit medicijn en wie schrijft mij dat voor?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als ik u goed begrijp wilt u een pil die u kunt slikken voordat u naar een verjaardag gaat, zodat uw handen daar niet trillen.
Het nadeel van bètablokkers bij trilangst
Dat zouden bètablokkers kunnen zijn. Het gebruik ervan is echter niet eenvoudig: het wegnemen van trillingen is slechts één van de effecten; ze verlagen ook de bloeddruk en dat kan weer andere problemen geven. De huisarts kan u er meer over vertellen.
Tijd voor acceptatie van de angst
U trilt nu ruim dertig jaar. Wordt het niet tijd te concluderen dat dat beven gewoon bij u hoort? Het zou me niet verbazen als de mensen om u heen er allang aan zijn gewend. U bent van veel gedoe af als u erin slaagt openlijk te beven zonder zorgen. Dat kunt u voor elkaar krijgen door er een andere betekenis aan te geven. Denk niet: ‘kijk eens hoe bang ik ben’. Denk: ‘kijk mijn handen eens trillen!’.