De vraag
‘We hebben een groot verschil in libido’
Mijn man en ik zijn al vijf jaar samen, we passen goed bij elkaar en werken aan een toekomst. Het probleem is dat ons libido mijlenver uit elkaar ligt. Hij zou eenmaal per kwartaal seks prima vinden, ik het liefste dagelijks. Gesprekken helpen vaak kortdurend, de afwijzingen maken me onzeker en gefrustreerd. Soms twijfel ik of dit enige punt reden is om de relatie te verbreken, maar een alternatief of oplossing zie ik ook niet. Heeft u advies?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Libido bestaat niet. Er is geen biologisch of psychologisch reservoir van ’zin in seks’ in iemand, die bepaalt of hij veel, weinig, leuk of niet leuk kan vrijen. Mijn seksuologiepraktijk zit vol met mensen die bij hun partner weinig zin ervaren maar bij porno of een ander prima opgewonden worden en ook genieten van de spanning en ontspanning. Mensen met een goed functionerende seksuele relatie hebben ook niet altijd zin, en ze hebben ook niet op hetzelfde moment zin. Ze wachten niet tot ze zin krijgen, maar kunnen kennelijk makkelijk beginnen en erop vertrouwen dat de zin vanzelf komt – of niet, en dan is er ook geen man overboord. Zin is bij hen geen voorwaarde, maar een product van leuk vrijen!
Dat vraagt om een veilige sfeer, waarin jij niet de fout maakt je afgewezen te voelen als hij niet wil, en hij zich niet bedreigd of overvraagd voelt door jouw verlangens. Je vriend moet, zoals heel veel mannen (en vrouwen) leren dat zin maken ook een optie is, dat initiatief nemen, fantaseren, zien dat hij jou een plezier doet en je tevreden bent met hoe het vrijen gaat, niet alleen goed zijn voor jou en de seks maar vooral voor hemzelf. Dat is geen makkelijk proces om op eigen kracht in gang te zetten – zeker in het begin zullen jullie moeten leren over emotionele drempels heen te gaan. Hij moet wat gas geven waar hij nu vermijdend is, jij moet wat bijremmen. Met een kaars, loungemuziek en een warm bad alleen kom je er niet. Denk eens na of een traject bij een seksuoloog geen goede investering is, met name ook omdat jullie het verder zo goed hebben samen. Lukt dat niet, heb je ook meer basis om na te denken over je vraagstuk of deze partner een blijvertje is in je leven.