De vraag
Heb ik een depressie of een burn-out?
Ik ben vaak futloos en heb weinig zin om dingen te ondernemen. Geheel onverwachts heb ik mijn ontslag gekregen en momenteel heb ik nog geen ander werk – maar ik heb er ook de puf niet voor.
Ik heb stemmingswisselingen, ben snel geïrriteerd en ontevreden met mezelf. Onlangs ben ik verhuisd naar een geheel nieuwe omgeving. Dat deed ik in verband met mijn werk, maar dat heb ik nu dus niet meer. Heb ik een burn-out? Of zijn dit eerder symptomen van een depressie dan van een burn-out? Ik was altijd actief en volop onder de mensen. Nu zie ik niemand meer.

Het advies
Petra Savelsberg
Burn-out deskundige
Er zijn een aantal verschillen tussen een burn-out en een depressie, zoals deze twee:
1. De factor ‘genieten’. Depressieve mensen genieten niet meer van dingen waarvan ze voorheen wel genoten. Mensen met burn-out klachten genieten doorgaans nog wel van dingen, maar hebben weinig energie om activiteiten te ondernemen.
2. Het verloop van de klachten door de dag heen: die verschilt tussen een depressie en een burn-out. Doorgaans hebben depressieve mensen met name in de ochtend de meeste klachten. In de loop van de dag klaren ze wat op. Mensen met burn-out klachten raken in de loop van de dag steeds meer vermoeid.
Misschien dat je hier iets aan hebt wat betreft de diagnose. Op afstand / per mail is een diagnose echter hoe dan ook lastig te stellen: een klinische blik is hierbij essentieel. Wat ik belangrijker vind is dat je aangeeft dat je nu niemand meer ziet. Probeer de moed erin te houden, en wellicht is het verstandig professionele hulp in te roepen.
Ik wens je veel sterkte!