De vraag
Zijn erectie verdwijnt na een lang voorspel
Als we beginnen aan seks is de penis van mijn man keihard. Maar na het voorspel van ongeveer 1 tot 1,5 uur kan hij zijn penis niet meer echt hard krijgen. Hij komt wel klaar, maar dat duurt dan nog geen 2 minuten. Hoe lang duurt een erectie gemiddeld?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Hoe lang een erectie duurt verschilt. De meeste mannen weten dat er fluctuaties in hun erectie zijn: verschillende graden van hardheid die vaak corresponderen met de mate van seksuele opwinding. Als je man tot een goede erectie in staat is en deze bij het vrijen wat afzwakt is hij op dat moment waarschijnlijk minder opgewonden – zowel fysiek als in zijn hoofd. Dat kan aan meerdere dingen liggen.
Oorzaak 1: het voorspel duurt te lang
Dat de erectie van je man verdwijnt kan liggen aan de duur van de stimulatie tijdens het voorspel; de meeste mensen zouden tekenen voor anderhalf uur. Maar een verzwakking in erectie kan bij deze of gene ook na een paar minuten, een kwartier of noem maar op optreden. Het kan dus overstimulatie zijn die hem parten speelt. Dat zou je moeten kunnen zien als hij bij een kort voorspelletje anders (langzamer, heftiger, opwindender) klaarkomt.
Oorzaak 2: hij is meer met jou bezig dan met zichzelf – hij heeft geen solo-fase
Het kan ook zo zijn dat hij teveel gefocust is op jou en het gezamenlijke. Hoewel het algemene idee is dat mannen in seksueel opzicht egoïsten zijn, vinden veel moderne mannen het moeilijk om niet met de opwinding van hun partner bezig te zijn. Voor een goede opwinding die niet te snel tot een orgasme leidt, is het van belang om de aandacht op het eigen gevoel en het eigen lijf te richten.
Dat werkt bij vrouwen overigens net zo. Dat noemen we in de seksuologie de solo-fase. Er zijn veel mannen die het lastig vinden om zich even op het eigen gevoel en/of de eigen fantasie te concentreren.
Overigens nog even terugkomend op je vraag ‘hoe lang duurt een erectie?’: twee minuten tot het moment van klaarkomen is voor mannen, statistisch gezien, niet uitzonderlijk.