De vraag
Houden vrouwen wel van teder vrijen?
Beste Gertjan,
Ik een man met het Klinefelter syndroom. Ik voel me tijdens het vrijen met een vrouw ook heel vrouwelijk dat wil zeggen dat ik heel teder vrij met veel knuffelen en een vrouw nooit stevig vast houd of hard masseer. Ik heb er gewoon weg de spierkracht niet voor en het druist tegen mijn gevoel in.
Zelf heb ik het gevoel dat de meeste vrouwen graag de mannelijke kracht willen voelen tijdens een vrijpartij. Klopt dit? En hoe ga ik (ook) met deze beperking om?
Groeten van Romantisch

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Romanticus,
Zoals jij weet, maar een deel van de lezers waarschijnlijk niet, is er bij Klinefelter sprake van mannen met een extra X-chromosoom: in plaats van XY geslachtschromosomen ontstaat bij de bevruchting een XXY of XXXY combinatie. Die andere samenstelling leidt er toe dat er meer vrouwelijke kenmerken en eigenschappen gevormd worden.
Met betrekking tot je eerste vraag, denk ik dat de meeste vrouwen de combinatie leuk vinden: soms stevig, soms teder, maar ik vermoed ook dat een veelgehoorde klacht is dat die tederheid er maar karig uitkomt bij man of vriend. Of het in jouw geval een beperking genoemd moet worden? Als je een vrouw treft die staat op gespierd en stevig vrijen, lijkt de partnerkeuze niet zo verstandig, maar ik ben er van overtuigd dat er veel vrouwen zijn die je ‘vrouwelijke’ stijl zeer kunnen waarderen.
Ben je bekend met de Nederlandse vereniging voor Klinefelter? Op hun site (http://www.klinefelter.nl) is een forum waar je in contact kunt komen met anderen – leg je vraag daar eens voor.
vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.