De vraag
Masturberen in plaats van vrijen
Mijn man masturbeert soms in bed als hij denkt dat ik slaap. Ik vind dat enerzijds normaal, anderzijds moeilijk, omdat ik vaker seks wil dan hij en ik me dan buitengesloten voel. Als we hierover praten, krijgen we soms ruzie omdat hij het gevoel heeft dat ik druk op hem leg.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Hoewel solo en samen vrijen allebei over seks gaan, is het misschien handig om het als twee heel verschillende bezigheden te zien. Door ze te koppelen (jij wilt wel met jezelf en niet met mij) wordt zijn soloseks verwijtbaar, gaat hij zich verdedigen en voel jij je tekortgedaan. Begrijpelijk, maar het helpt niet.
Doordat het verschillende zaken zijn, zal hij niet meer met jou gaan vrijen als hij mindert met masturberen. Moeilijke gesprekken over het verschil in verlangen zullen vermoedelijk ook weinig veranderen.
Wat je wel kunt doen: aanhaken bij zijn masturbatie door een handje toe te steken. Kijk eens of zijn opwinding jou kan prikkelen, kriebel hem op strategische plekken. Vraag hem juist eens te masturberen waar jij bij bent, kijk naar hem of laat hem naar jou kijken. Kwetsbare acties allemaal, maar ik hoop dat hij je uitgestoken hand kan waarderen.
Zoek de oplossing dus in de opwinding en de gezamenlijkheid – en niet in een probleemanalyse of een verwijt. Mijn advies betekent niet dat je je maar naar hem moet voegen, maar om zelf een oplossing te zoeken. Jij bent degene die vaker wil vrijen, maar je lijkt te denken dat dat uit hem moet komen.