De vraag
Man van haar dromen
Iemand die mij zeer na is, heeft de beslissing genomen te gaan scheiden van haar man omdat hij vreemdging. Het heeft een jaar geduurd tussen de ontdekking dat hij vreemdging en haar beslissing. In die tijd zijn ze nog wel in therapie geweest, maar dat baatte niet echt, in die zin dat hun communicatie niet echt verbeterde (praten over gevoelens en behoeften).
Nog geen week nadat zij het besluit had genomen te gaan scheiden (nu bijna vier weken geleden), kwam ze via internet in contact met een man. Ze hebben elkaar vrij snel daarna ontmoet, en het was voor haar alsof ze hem haar hele leven al kende. Dat gevoel was wederzijds. Ze heeft met hem in een weekend meer gepraat dan met haar aanstaande ex gedurende haar hele huwelijk (van 18 jaar), zegt ze. Het lijkt erop alsof ze de man van haar dromen heeft ontmoet. Ik hou echter mijn hart vast en vraag me af of dit niet allemaal wat snel gaat. Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt.

Het advies
Wat lief dat je zo betrokken bent bij je vriendin! Dat op de eerste plaats.
Uit je verhaal begrijp ik dat je vriendin na de ontdekking dat haar man is vreemdgegaan nog een jaar heeft ‘nagedacht’, om uiteindelijk tot de ontdekking te komen wat ze wezenlijk mist in haar huwelijk. Dit is natuurlijk al een proces van een jaar, waar ze doorheen gegaan is. Soms is het in het leven zo, dat op het moment dat je je realiseert wat je wezenlijk mist, dat dit plaats maakt voor een wezenlijk verlangen. Dan sta je dus ook ‘open’ voor een nieuwe relatie: een persoon die exact in huis heeft wat jij al zo lang gemist hebt.
Het lijkt erop dat dat gebeurd is met je vriendin nu ze deze nieuwe partner gevonden heeft. Als bij hem soortgelijke processen gedurende jaren hebben plaatsgevonden, dan kan de ‘klik’ er inderdaad erg snel zijn. Ze zijn ook geen ‘maagden van 18’ meer, moet je maar denken. Dus op een leeftijd, dat je toch al wat helderder in je leven hebt, wat je per se wel en wat je per se niet wil. Ook dat kan een beslissing qua partnerrelatie versnellen.
Je vraagt je af of dit niet allemaal wat te snel gaat. Ik denk dat je dan bedoelt: Hoe kan iemand binnen 4 weken in een andere relatie stappen na 18 jaar huwelijk? Vergeet niet, dat je vriendin al een jaar stukje bij beetje aan het scheiden is geweest. Van de andere kant is er ook iets raars in ‘ons mensen’: “Ga je niet te snel?” vragen we nooit aan iemand die depressief wordt, maar wel aan iemand die verliefd is.
Ongetwijfeld zal je vriendin nog wel een ‘klap’ terug krijgen. Natuurlijk kan ze niet in 4 weken al ‘klaar’ zijn met haar huwelijk/scheiding. Maar haar nieuwe partner zal ook zijn verwerkingsprocessen hebben. Misschien kunnen ze elkaar juist goed helpen en begrijpen in het praten over hun huwelijk/scheiding of andere vorm van verlies. Als dit onderdeel is van hun huidige relatie dan juich ik het alleen maar toe.
In het ‘ergste’ geval: Stel dat de relatie mislukt. Je vriendin heeft dan wel een fantastische ervaring gehad en hopenlijk houdt ze die vast als een wezenlijke behoefte van en in haar zelf voor de rest van haar leven!
Doe haar maar de hartelijke groeten van mij en zeg er maar bij dat mijn man en ik elkaar op een zondag hebben leren kennen en diezelfde week donderdag woonden we samen. Niet zonder slag of stoot, maar we zijn al 12 1/2 jaar getrouwd en hebben samen 2 prachtige kinderen erbij!
Annette Man-Mul