De vraag
Helpt EMDR bij pseudoherinneringen?
Geachte heer de Jongh,
Een paar maanden geleden had ik veel last van buikpijn. Op een moment kwam ineens, uit het niets, het gevoel bij me op dat dit te maken had met seksueel misbruik rond mijn derde/vierde levensjaar. Ik schrok van dit gevoel, het voelde aan als echt, maar ik heb absoluut geen herinneringen aan dat zoiets gebeurd is. Het belemmert met wel in mijn gevoel van veiligheid in seksualiteit. Kan EMDR hierbij helpen? Of moet er een echte herinnering zijn aan een gebeurtenis?
Vriendelijke groet, A.

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste A,
Het is belangrijk te beseffen dat het hebben van dit soort gedachten en gevoelens niet wil zeggen dat deze zaken zich dan ook daadwerkelijk hebben voorgedaan. Daar is veel over geschreven en onderzocht. In de praktijk blijkt echter dat als je echt last hebt van deze belevingen, los van het feit of het inderdaad echte herinneringen zijn of pseudoherinneringen (‘hersenspinsels’), ze met behulp van behandelmethoden zoals EMDR wel degelijk ook zwakker kunnen worden gemaakt waardoor de emotionele lading en betekenisgeving ervan vermindert of verdwijnt. Dus het valt zeker te overwegen hiervoor adequate behandeling te zoeken.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam  [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl