De vraag
Mijn vriend voelt zich heel erg verbonden met een vrouw
Beste Carien,
Ik heb bijna veertien jaar een relatie met een man die een traumatische ervaring met misbruik heeft. Nu heeft hij een vrouw ontmoet die dezelfde ervaring heeft. Zij voelen zich zo verbonden met elkaar. Kunnen elkaar niet missen en houden intens veel van elkaar. Volgens mijn vriend is dat een ander soort liefde. Kunt u mij vertellen hoe dit zit?
Groeten van Browneyes

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Browneyes,
Mensen vallen vaak op elkaar omdat ze iets herkennen. Dat hoeft niet altijd bewust te zijn en betreft natuurlijk lang niet altijd een negatieve ervaring. Vaak is het positief, je voelt bijvoorbeeld dat je uit hetzelfde soort nest komt.
Wat je met je vriend kunt bespreken is wat hij wil met de relatie met de lotgenote. Is het de bedoeling om het misbruiktrauma te verwerken? Dan doet hij er beter aan een goede EMDRtherapeut te zoeken.
Verder voel jij je misschien geremd in het grenzen stellen, omdat hij vroeger misbruikt is. Je hoeft jezelf niet weg te cijferen, maak duidelijk de manier waarop jij de relatie wilt voortzetten (met of zonder lotgenotencontact).
Vriendelijke groet,
Carien Karsten
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten opwww.carienkarsten.nl