De vraag
Ik heb last van sociale angsten
Beste Wouter,
Vanaf mij kindertijd heb ik al last van sociale angsten. Momenteel heb ik geleerd om ermee om te gaan en mij er wat minder druk over te maken, ook heb ik in het verleden therapie gehad. Toch zit ik nog met het volgende: wanneer een bepaald persoon in mijn ogen een bepaalde dominantie uitstraalt word ik heel ongemakkelijk.
Als iemand niet aardig tegen me doet, probeer ik een gesprek op gang te brengen en zijn of haar aandacht te krijgen. Ondertussen voel ik me super gespannen en niet fijn in zijn of haar aanwezigheid. Eigenlijk wil ik niet zo mijn best doen, maar als er stiltes vallen word ik nerveus. Hoe kan ik toch bij mezelf blijven, in zijn of haar nabijheid. Ik kan natuurlijk diegene ontwijken, maar dat gaat niet altijd.
Eigenlijk ben ik heel gevoelig voor iemand zijn uitstraling.
Groeten Jelle

Het advies
Beste Jelle,
Wat je hier beschrijft zijn symptomen van sociale fobie. Het is goed van je dat je daar hulp voor hebt gezocht, want dit soort klachten staan je sociale leven in de weg. Als iemand zich dominant opstelt of niet aardig tegen je doet, is dat een moeilijke sociale situatie. Voor iemand met sociale angsten is dat een grote uitdaging, zelfs al heb je er al therapie voor gevolgd.
Het is interessant hoe je het beschrijft. Je ervaart iemands dominantie als een uitstraling die er voor zorgt dat je moeilijk bij jezelf kunt blijven, alsof je omver wordt geblazen door die uitstraling. Het is natuurlijk de kunst om te blijven staan. Het lijkt me geen goed idee je best er voor te doen iemands aandacht te krijgen. Dat is alleen maar vermoeiend. Bedenk dat iemand pas dominant over jou is wanneer jij je ondergeschikt opstelt. Als je controle kan krijgen over de situatie, heeft een dominante uitstraling minder grip op je en houd je je het beste staande.
Een manier om controle te krijgen is te letten op je houding en je ademhaling. Sta of zit rechtop, zorg dat je niet oppervlakkig ademhaalt. Neem de tijd om na te denken over wat je wil zeggen, adem rustig in voordat je spreekt en praat op rustige toon. Je hebt misschien de impuls om meteen iets te zeggen of snel antwoord te geven op een vraag, maar laat die persoon maar even wachten. Stiltes zijn dan helemaal niet erg en werken in je voordeel.
Probeer het ook minder serieus te nemen. Zie een moeilijke sociale situatie als een spel, of als een uitdaging. Probeer controle te houden en kijk hoe het gaat. En als het niet helemaal goed gaat, heb je wel ervaring opgedaan en probeer je het de volgende keer weer. Blijf oefenen!
groet, Wouter van Ballegooijen
• Wouter van Ballegooijen studeerde klinische psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij is cum laude afgestudeerd op het onderwerp online suïcidepreventie en werkt nu als promovendus bij het Trimbos-instituut en de Vrije Universiteit. Het promotieonderzoek gaat over diagnostiek, preventie en behandeling van angststoornissen en suïcidaliteit in het digitale tijdperk.
• Geen Paniek Online is een zelfhulpcursus om te leren omgaan met paniekklachten. Deze cursus staat op het internet en kunt u zelf in uw eigen tijd volgen. Neem een kijkje op www.info-geenpaniekonline.nl