De vraag
Sinds ik moeder ben worstel ik meer met mijn hooggevoeligheid
Ik kon altijd goed met mijn hoogsensitiviteit omgaan, maar vind het lastiger nu ik twee kleine kinderen heb. Ik vind het vooral moeilijk om genoeg rust en tijd voor mezelf in te plannen om weer op te laden. Ik ben zo moe en op.

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
Je legt meteen de vinger op de zere plek. Als hoogsensitief persoon heb je meer hersteltijd nodig dan iemand die niet hoogsensitief is. Je brein gebruikt veel energie voor het verwerken van alle prikkels.
Het aantal prikkels neemt natuurlijk toe door een gezin met kinderen, terwijl de tijd om tot jezelf te komen vermindert. Veel hoogsensitieve ouders worstelen hiermee en zien zich met overprikkeling geconfronteerd.
Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat HSP-ouders beter zijn in het afstemmen op hun kind, waarmee ze behoeften van hun kinderen op de juiste manier vervullen. Wellicht laat je door je sterke verantwoordelijkheidsgevoel de belangen van je kinderen vaak prevaleren boven je eigen belang.
Dit leidt tot overprikkeling en allerlei bijbehorende klachten zoals vermoeidheid en een ‘kort lontje’. De kunst is meer balans te vinden in zorgen voor je kinderen en zorgen voor jezelf.
Als je bijvoorbeeld op woensdagmiddag met de kinderen naar zwemles moet, is het niet verstandig de woensdagochtend te vullen met huishoudelijke taken. Neem dan me-time. Een coach met kennis over HSP kan je eventueel helpen meer evenwicht te realiseren.