De vraag
Ik blijf gevoelig voor spanning
Ik ben 48 jaar en heb ruim 15 jaar last gehad van een gegeneraliseerde angststoornis. Als kind was ik al bang – een combinatie van genetische aanleg en een jeugd met veel spanningen tussen beide ouders. Door deze levenslange gevoeligheid voor angst en spanning is er blijvend iets beschadigd in het stresssysteem van mijn lichaam (cortisol en serotonine). Ik ben al zes jaar klachtenvrij, maar blijf gevoelig voor spanning.
In het verleden heb ik allerlei therapieën gevolgd om van de klachten af te komen, maar zonder (blijvend) effect. Eén van de therapieën was cognitieve gedragstherapie. Het punt is: mensen met een angst- en paniekstoornis weten wel wat zij mankeren, maar kunnen op het moment van paniek onmogelijk rationeel te denken. Je gevoel heeft je helemaal in zijn macht! Het is een intens afschuwelijke gewaarwording. Als je het zelf niet kent is het onmogelijk om te weten hoe hels zo’n paniekaanval is.
Ik heb daarom de volgende vragen.
• Wat is het effect van cognitieve gedragstherapie op de langere termijn?
• Zijn mensen met een angst- en paniekstoornis wel ontvankelijk voor deze therapie? Zij worden namelijk voortdurend met hun gevoel geconfronteerd. Mede door een verkeerde ademhaling krijgen zij ook nog eens allerlei vage en zeer onaangename lichamelijke hyperventilatie klachten.
• Moeten ze niet eerst hun serotoninebalans en ademhaling weer onder controle krijgen, voordat ze starten met zo’n therapie?
• En als beiden onder controle/in orde zijn, is cognitieve gedragstherapie dan nog zinvol? Want dan zijn de angst, spanning en hyperventilatie waarschijnlijk ook verdwenen, en kunnen de patiënten langzaam weer de dingen gaan doen die zij eerst (min of meer) vermeden. Ze merken dat de paniek echt niet meer toeslaat en kunnen weer een angstvrij leven lijden. Zij het wel vaak met langdurig (en vaak levenslang) medicijngebruik.
Helaas duurt de weg naar volledig herstel lang bij een gegeneraliseerde angststoornis. Patiënten gaan daarom dikwijls (wanhopig) op zoek naar herstel in het alternatieve circuit. Alternatieve genezers verdienen heel veel aan deze steeds groter wordende groep patiënten – een hele trieste constatering.

Het advies
Cognitieve gedragstherapie voor angst- en paniekklachten heeft gunstige resultaten, ook op de lange termijn. Dat blijkt uit onderzoek. Onderdeel van deze therapie is het leren omgaan met de klachten, zodat de angst voor de angst afneemt.
Terugkerende paniek
Van paniekklachten is bekend dat sommige mensen ook na een behandeling in bepaalde periodes van hun leven nog paniekaanvallen kunnen krijgen. Anderen zijn er blijvend vanaf.
Daarom is het belangrijk om te weten wat paniekaanvallen zijn, hoe ze kunnen ontstaan en hoe je ze kunt voorkomen. Maar ook: hoe je met een paniekaanval moet omgaan, zodat deze geen negatieve invloed meer heeft op je leven. Zoals voortdurend bang zijn het weer te krijgen, en situaties vermijden waarin de paniekaanval optrad.
Cognitieve gedragstherapie bij een gegeneraliseerde angststoornis
Veel mensen zijn ontvankelijk voor cognitieve gedragstherapie. Het voordeel van groepsbehandelingen (of cursussen) is dat mensen herkenning vinden bij elkaar. Omdat ze hetzelfde hebben ervaren kunnen ze elkaar ook goed helpen en steunen.
Wanneer medicatie
Soms zijn mensen met angst door hun klachten niet in staat de therapie te volgen. Ze zijn te gespannen en angstig, kunnen zich niet concentreren of oefenen. Dan kan medicatie helpen de angst en spanning te verminderen. Het is dan wel raadzaam alsnog deze therapie (of een cursus) te volgen. Het helpt namelijk om meer grip te krijgen op de klachten, en om in de toekomst mogelijk ook zonder medicatie verder te kunnen.
Verstoorde serotoninebalans: oorzaak of gevolg
Over wat u schrijft over de serotonine-balans kan ik het volgende zeggen. Het is niet altijd duidelijk of de verstoring in de balans nu oorzaak of gevolg is van de angstklachten. Wel blijkt uit onderzoek dat de balans van die stoffen in het brein kan herstellen na cognitieve gedragstherapie.
Hopelijk heeft u iets aan deze informatie!