De vraag
Het geluid van een boor maakt me panisch
Beste Dyonne Broers en Ad de Jongh,
Ik ga braaf twee keer per jaar naar de tandarts en vier keer per jaar naar de mondhygiëniste. Ondertussen is er al een hoop gesleuteld aan mijn gebit (vier kronen en twee bruggen en een paar wortelkanaalbehandelingen). Toch blijf ik angstig en ben daardoor zo gespannen als een veer. Vooral het geluid van een boor maakt me panisch. Het dringt door tot in mijn hele lijf en ik kan me er niet voor af sluiten. Ook muziek helpt niet. Nog andere suggesties?
Vriendelijke groet, Ushi

Het advies
Beste Ushi,
Wat goed dat je, ondanks je tandartsangst, toch steeds naar de tandarts en de mondhygiëniste blijft gaan en zelfs de nodige behandelingen laat doen! Wat maakt je precies zo bang tijdens het boren? Ben je bang voor pijn? Of ben je bang dat er andere ‘rampen gebeuren’? Of heb je ooit zo’n nare ervaring gehad, waar je tijdens de behandeling (of ervoor) steeds weer een soort van flashbacks van hebt?
Je zou eerst beter moeten weten wat precies de inhoud van je angst is, voor je weet wat voor jou de beste oplossing is.
In de eerste gevallen is het het best om de tandarts te vragen om zo voorspelbaar en beheersbaar mogelijk te werken, bijvoorbeeld door altijd goed te verdoven, uitleg te geven, de behandeling in kleine stapjes op te bouwen en een stopteken af te spreken. In het laatste geval zou je eerder denken aan een traumabehandeling, zoals EMDR. Deze behandelingen worden gedaan door psychologen die hiervoor een speciale opleiding hebben gevolgd.
Het lijkt er bij jou op dat advies van of behandeling door een gespecialiseerde angsttandarts je zou kunnen helpen. Je kunt hiervoor terecht in verschillende centra voor bijzondere tandheelkunde. Adressen zijn te vinden op www.cobijt.nl
Je hebt hiervoor een verwijsbrief van je tandarts of huisarts nodig. Houd wel rekening met een wachtlijst.
Succes ermee!
Vriendelijke groet,
Dyonne en Ad
Ad de Jongh is hoogleraar angst- en gedragsstoornissen in de tandartspraktijk’ bij ACTA en SBT, en behandelt geen angstpatiënten meer. Angsttandartsen Dyonne Broers en Ad de Jongh beantwoordden eerder vragen van Psychologie Magazine-lezers over angst voor de tandarts.
Neem ook een kijkje op de site van de Stichting Bijzondere Tandheelkunde in Amsterdam, waar Dyonne Broers werkzaam is. www.sbt.nl
Kijk hier voor adressen van centra voor bijzondere tandheelkunde elders in Nederland www.cobijt.nl