De vraag
Waarom werkt mijn therapie niet?
Ik loop sinds twee maanden bij een psycholoog vanwege mijn depressieve gevoelens. Daarnaast gebruik ik sinds twee weken antidepressiva. Die pillen maken me mat, wat paranoïde en vaak verdrietig. Mijn psycholoog vindt dat ik op de goede weg ben, maar ik heb het idee dat zij niet begrijpt dat ik ernstig depressief ben. Moet ik hiermee doorgaan?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Je gevoel kan verschillende oorzaken hebben. Om te beginnen duurt het vaak zeker zes weken voor antidepressiva het gewenste effect hebben, dat heeft dus meer tijd nodig. Werken de medicijnen dan nog niet, dan zou een ander type antidepressiva de oplossing kunnen zijn.
Het is ook mogelijk dat je depressieve gevoelens niet veroorzaakt worden door een klinische depressie, maar eerder situationeel van aard zijn, dus gelinkt aan bepaalde omstandigheden.
In dat geval zijn antidepressiva vaak niet nodig, en hebben ze soms zelfs een ongewenst effect. Een psychiater heeft specialistische kennis op het gebied van depressies en kan dit goed beoordelen.
Ten slotte is het voor elke vorm van therapie essentieel dat je er vertrouwen in hebt. Je moet een zekere klik met je therapeut hebben en vertrouwen in de aanpak. Ook dat moet je wat tijd gunnen, een professional ziet dingen die jij zelf niet doorhebt. Als cliënt bemerk je de effecten van de therapie daarom vaak pas als je je eraan overgeeft.
Wanneer je je therapeut en de behandeling een eerlijke kans hebt gegeven en het gevoel blijft houden niet begrepen en geholpen te worden, dan raad ik je aan een andere behandelaar te zoeken.