De vraag
Ik durf niet in te parkeren
Sinds een paar jaar heb ik mijn rijbewijs. In het begin nam ik best vaak de auto, ook al reed ik nog niet zo goed. Maar ik vermeed autorijden steeds meer. Ik ben namelijk heel erg bang om te parkeren.
Ik heb tijdens het inparkeren een paar keer een deuk gereden in mijn en andermans auto. En ik heb al een paar keer aan een vreemde moeten vragen of hij mijn auto even in het vak wilde zetten… Het lukt me gewoon niet! Het lijkt alsof ik het écht niet kan, het voelt alsof het onmogelijk is dat ik het ooit zal leren. Ik doe alles fout: ik draai de verkeerde kant op, stuur te veel of juist te weinig, geef teveel gas en dan weer te weinig.
Ik neem nu alleen de auto als ik zeker weet dat ik daar goed kan parkeren. Als bij aankomst blijkt dat er geen ruime plek is, dan rijd ik net zo lang door tot er ergens wel een plek is. Ook als dat betekent dat ik dan alsnog tien minuten met de tram moet.
Ergens ben ik wel trots op mezelf dat ik het toch blijf proberen. Maar ik zou heel graag ook de auto willen durven nemen als ik niet van tevoren weet of ik kan parkeren. En ik zou heel graag willen kunnen inparkeren zonder angst en deuken!

Het advies
Je verhaal komt denk ik velen bekend voor. Inparkeren en zeker fileparkeren in een nauwe ruimte en druk verkeer is best een hoogstandje. Daarom zeggen veel mensen van zichzelf: ‘ik kan niet parkeren’.
Zeer begrijpelijke angst
Je hebt de ervaring dat het niet alleen moeilijk is, maar dat het ook tot blikschade leidt. Dan is het goed om hieruit lering te trekken. Uit jezelf heb je daarom besloten om er uit voorzichtigheid niet meer aan te beginnen.
Hoe vervelend ook, het is best begrijpelijk dat je je niet meer in alle bochten wringt als je schade hebt gekregen. Het merendeel van de mensen heeft weleens een kras aan zijn auto opgelopen of uitgedeeld. Maar bij aanwijsbare tekortkoming is het goed dit eerst aan te pakken.
Soepel inparkeren vergt een reeks vaardigheden
Bij soepel inparkeren spelen de volgende factoren een rol:
• interpretatie van je waarneming;
• de techniek of methode die je daarbij gebruikt;
• de houding om bij twijfel niet te haasten maar extra tijd te nemen of te controleren.
Jij hebt uit jezelf niet het niveau gehaald om dit vanuit ontspanning te kunnen, dus is hulp en herhaling belangrijk.
Niet kunnen parkeren – dit doe je eraan
Veel rijinstructeurs hebben best affiniteit met dit vaardigheidsprobleem. Via de ANWB, de BOVAG en VVN kun je instructeurs vinden die je specifiek hiermee kunnen helpen. Zo kun je weer vanuit begrip en rust aan je specifieke vaardigheid werken. Meld wel expliciet dat voor deze specifieke vaardigheid ondersteuning wilt, en niet voor een algemene rijtest.