De vraag
Ik wil af van mijn tunnelangst
Ik heb al jaren een rijbewijs en autorijden gaat heel redelijk. Maar twee jaar geleden stond ik lang in een file in een tunnel, daar ben ik erg angstig geworden. Sinds die tijd vermijd ik het om in tunnels te rijden of door tunnels gereden te worden.
Ik wil dolgraag van die tunnelangst af, omdat het mijn reisvrijheid beperkt. Maar hoe pak ik dat praktisch aan? Vooral omdat in een tunnel of voor een tunnel stoppen strafbaar is, en tunnels niet altijd een vluchtstrook hebben. Hoe kan ik zelf (dus zonder bijrijder) praktisch aan mijn tunnelangst werken?

Het advies
Om je klacht goed te kunnen behandelen is het nodig om meer over je angstklacht te weten.
De ene rijangst is de andere niet
Rijangst bestaat uit verschillende subtypes. Ik vermoed dat het in jouw geval gaat om een situatie-gebonden hyperventilatie-aanval of een situatie-gebonden paniekaanval. De hardnekkige tunnelangst zou echter ook een gevolg kunnen zijn van claustrofobie of van een paniekstoornis. Bij claustrofobie is het zaak om te trainen in situaties buiten het autorijden om. Zo overwin je de angst voor enge ruimtes, en dit kun je vervolgens ook in de auto toepassen.
Situatiegebonden hyperventilatie/paniek: plan van aanpak
Zoals ik al zei denk ik dat jij last hebt van situatiegebonden hyperventilatie/paniek. Dan is het belangrijk dat je enerzijds omgangsstrategieën leert om tijdens paniek en hyperventilatie toe te passen. Zoals ademhalingsoefeningen, ontspanningstechnieken, taakconcentratie, en imaginaire blootstelling. Maar ook dat je dingen aanleert die je tegen jezelf zegt als de angst komt opzetten. Dit is vaak in drie consulten aan te leren.
Anderzijds moet je een goede uitleg krijgen over wat er in je lichaam gebeurt als de klachten optreden. Dit kan veel geruststelling geven als je bang bent om flauw te vallen, een ongeluk te veroorzaken of om hartklachten te krijgen. Als je dan de omgangsstrategie goed hebt voorbereid, komt het aan op het toepassen ervan. Dit vraagt om een goed stappenplan.
Stappenplan omgaan met tunnelangst
• Vind je het moeilijk om de tunnel in te gaan met een bijrijder, oefen dan eerst met de bijrijder. Gaat dat makkelijk, oefen dan daarna alleen.
• Oefen eerst bij een makkelijke tunnel, net zo lang tot het gemakkelijk wordt. Daarna neem je steeds een moeilijker tunnel, waar je telkens minstens vijf keer doorheen rijdt.
• Rijdt achter een andere auto – zonder te bumperkleven. Dit geeft veelal houvast, zeker als je een vrachtwagen uitkiest.
• Rijd op de rechterbaan.
• Kijk niet meer in de achteruitkijkspiegel: dit geeft alleen maar een opgejaagd gevoel bij achteropkomend verkeer.
• Denk niet in afstand als je in de tunnel rijdt, maar in tijdsduur – zoals dat de tunnel zolang duurt als één nummer van een cd of één liedje op de radio.
• Krijg je het heel moeilijk, dan zal je automatisch de snelheid terug laten zakken. Blijf echter wel in beweging en doe gewoon de alarmlichten aan. Vraag de volgende keer of je achter een bekende aan mag rijden. Dit geeft vaak voldoende houvast. Laat vervolgens de bekende achter jou aanrijden en vergroot de afstand tussen de twee auto’s.
Succes en laat ons weten hoe het oefenen is gegaan.