De vraag
Mijn broer is in hongerstaking
Mijn broer is in hongerstaking omdat hij het leven niet meer ziet zitten. Hij heeft het idee dat de hele wereld tegen hem is en dat niemand naar hem luistert. Hij lijkt er steeds erger aan toe te zijn. Nu ligt hij al dagen op bed, wil niet eten en wil alleen maar dood. Hij heeft een verstoorde relatie met iedereen, ook met zijn huisarts. Ik heb veel gelezen en weet dat altijd wordt gezegd: mensen zijn niet te helpen als ze niet geholpen willen worden. Mijn broer is van mening dat er geestelijk niets aan hem mankeert. Hij gebruikt wiet om zich beter te voelen. Ik ben ten einde raad. Hoe kan ik hem helpen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Dit is de beste informatiebron voor mensen die aan zelfmoord denken en hun geliefden: http://113.nl . Het is inderdaad heel moeilijk om iemand te helpen die niet geholpen wil worden. Het lijkt me goed dat u contact blijft houden met uw broer. Aarzel niet om over zijn doodswens te praten, maar probeer ook zijn interesse te wekken voor andere dingen – een film op tv, een videogame of wat hem maar interesseert.
U kunt hem niet dwingen te eten of uit zijn bed te komen, maar zorg wel dat er altijd water en voedsel in zijn buurt is, en een verbinding met internet. Als suïcidale mensen alle verantwoordelijkheid wordt ontnomen gaan ze zich vaak slechter voelen – neem dus niet te veel praktische zaken van hem over, koop bijvoorbeeld geen wiet voor hem. Een uiterste redmiddel is een gedwongen psychiatrische opname; dat moet u met zijn huisarts overleggen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp