De vraag
Ik wil excuses van mijn moeder
Beste Jolet,
Sinds december 2006 heb ik geen contact meer met mijn ouders. De reden is dat mijn moeder allerlei negatieve dingen over mij heeft gezegd. Ze zei bijvoorbeeld dat het beter was geweest als mijn zoon niet was geboren, en dat ik alleen bij mijn partner ben omdat ik te dik en te lelijk ben om een ander te vinden. Dit heeft me erg gekwetst. Een moeder mag haar kind niet zo beschadigen. Ik wilde excuses van haar.
Ze heeft nu al twee jaar niets van zich laten horen, dus die excuses kan ik op mijn buik schrijven. Nog steeds ben ik behoorlijk boos en eigenlijk ook te trots om de eerste stap te zetten, maar toch is het voor mij onbevredigend zo. Het patroon in de familie is dat moeders wil wet is en tegenspraak niet wordt geduld. Van een verzoening verwacht ik weinig; mijn moeder zal waarschijnlijk blijven vinden dat ik moet leven zoals zij dat heeft bedacht. Wat zal ik doen: de eerste stap zetten en vragen om excuses, of de situatie maar op zijn beloop laten?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is vreselijk om zulke veroordelingen van je eigen moeder te krijgen. Een afgedwongen excuus zal u niet helpen; laat die wens liever los. Beter is het om te eisen dat ze dit soort dingen in de toekomst niet meer zegt. Ik hoop dat u de wijste kunt zijn en de eerste stap wilt zetten. Maak duidelijk dat u met haar wilt blijven omgaan, maar dat dit alleen kan als zij zich gedraagt en u respecteert zoals u bent.
Uw moeder hoeft het niet met u eens te zijn, maar u kunt wel van haar vragen dat zij zich van commentaar onthoudt. Het kan helpen als bij het eerste gesprek met uw moeder een derde persoon aanwezig is die u beiden helpt om zich uit te spreken. Het valt me op dat uw vader in het hele verhaal niet voorkomt – zou hij zo’n bemiddelende rol kunnen vervullen? Zelf staat u voor de moeilijke taak om te leren leven zonder de goedkeuring van uw moeder. Dat zal moeilijk zijn, want iedereen krijgt graag goedkeuring van zijn ouders.