De vraag
Ik wil mijn moeder niet meer zien
Beste Helmi,
Het gezin waarin ik ben opgegroeid had een tamelijk streng protestants-christelijke signatuur. Mijn moeder was degene die de leiding had in het bewaken van de waarden en normen. De kinderen zijn tot haar verdriet een andere weg gegaan, de jongste uitgezonderd.
Op mijn 55ste heb ik nu een punt bereikt dat ik me bewust realiseer dat ik het contact met mijn moeder niet prettig vind. Ik mijd haar bij voorkeur. Het laatste jaar had ik vrijwel geen contact meer met haar. De directe aanleiding waren een aantal incidenten.
In de eerste plaats was er de weigering van mijn gelovige zus om haar dochter bij ons te laten logeren, omdat ons milieu niet geschikt zou zijn. Mijn moeder heeft in eerste instantie instemmend hierop gereageerd. Verder ontsloeg mijn moeder mij als haar hulp in allerlei administratieve klusjes die ik na de dood van mijn vader en op zijn verzoek voor haar ben gaan doen. Zo zijn er nog een aantal gebeurtenissen geweest die mij gekwetst hebben.
Voorheen trad er na een dergelijk incident een tijdelijke verkilling in het contact op en gingen we na verloop van tijd weer op dezelfde voet verder. Ik kan dat nu niet meer opbrengen. Ik zoek voor mezelf naar een andere houding waarin ik duidelijker aan haar laat zien wie ik ben en wat ik van bepaalde dingen vind.
Ik ben in feite boos op mijn moeder en denk dat als ik het contact weer zou herstellen de boosheid op ieder moment naar buiten kan komen. Ik voel behoefte om veel afstand van mijn moeder te nemen. Soms denk ik haar het liefste helemaal niet meer tegen te willen komen.
Graag uw reactie hierop.
Vriendelijke groet,
Jan Helmers

Het advies
Beste Jan,
Je staat nu voor de keuze: of je eigen gevoel volgen en daarvoor uit komen of je afwenden van je familie. Over het algemeen ben ik een voorstander van herstel van contact met familie. Maar er kunnen situaties zijn waarbij dat zo ten koste gaat van jezelf dat je die afstand nodig hebt, al is het misschien tijdelijk.
Het lijkt alsof je jezelf jaren lang aangepast hebt. Zou er iets op tegen zijn om de boosheid die je vreest, maar eens gewoon te laten zien aan je moeder? In dat geval raad ik je aan om er eerst uitvoerig over te praten met iemand die je vertrouwt, zodat je geen brokken maakt, waar je later spijt van krijgt.
Maak ook voor jezelf eens de balans op wat de godsdienst je aan positiefs gebracht heeft en waar je afstand van wilt doen. Op je 55ste levensjaar is het goed om een duidelijk beeld te krijgen van wat je echt belangrijk vindt in het leven en de mensen te kiezen die daarbij horen. Steek je energie in verbinding en contact met hen, dat kan de kilheid verdrijven.
Vriendelijke groet,
Helmi Goudswaard
Vergeven draait om ú en niet om de dader. Wacht dus niet op excuses – dan legt u de macht bij de ander. Lukt het u niet om iemand te vergeven, en bent u nog altijd boos of verdrietig over onrecht dat u is aangedaan? Lees hier de vragen aan vergevingsexpert Helmi Goudswaard.
Helmi Goudswaard schreef verschillende boeken:
• Vergeven of vergelden, Over slachtoffers van intiem geweld, Amsterdam, Van Gennep, 2000. Nog enkele exemplaren uitsluitend bij de auteur verkrijgbaar voor € 12,50
• Ik ook! Omgaan met afgunst en jaloezie, Amsterdam, Van Gennep, 2006, € 15,90