De vraag
Ik wil meer dan die hechte vriendschap, hij niet
Ik ben 41 jaar en heb al 23 jaar een hechte vriendschap met een man. We bieden elkaar veel steun, liefde en plezier. We verliezen elkaar soms uit het oog, maar komen telkens bij elkaar terug. De laatste keer was enkele jaren geleden.
Hij heeft heftige klappen op liefdesgebied gehad, waardoor hij dacht geen relatie meer te willen. Toch ontwikkelden we sindsdien voor het eerst seksuele gevoelens voor elkaar die we na enkele maanden niet meer negeerden.
Een paar maanden geleden besloot hij geen relatie te willen met iemand die niet hetzelfde geloof aanhangt. Ik vind dit jammer en zie een relatie met hem erg zitten. Ik denk dat ook de beperkingen van mijn zwakke gezondheid en de 3,5 uur reistijd in de weg staan.
Hij heeft een wisselende relatie met God en met zichzelf en ik verwacht dat zijn eis weer van tafel zal verdwijnen. Wij geloven niet hetzelfde, maar streven wel dezelfde normen en waarden na. Ik sta ervoor open om mee te doen in zijn geloofsbeleving en wil best naar hem toe verhuizen als hij zich serieus toelegt op een relatie met mij. Sinds zijn beslissing komt hij onverminderd af en toe weekendjes logeren, zonder seks, met innig knuffelen.
Inmiddels heeft hij een geloofsgenote ontmoet met wie hij relatiekansen ziet, al voelen en gedragen zij zich nog niet zo. Hem kennende, zal hij snel willen losbreken uit het simpele leven dat zij biedt om vaker bij mij te kunnen zijn.
Denk je dat een vriendschap als de onze kan veranderen in een serieuze relatie?

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Voor mij klinkt dit alsof je vooral niet teveel je best moet doen om deze man aan je te binden. Ik zou datgene wat hij zegt zeker wel serieus nemen: hij wil geen relatie met je vanwege het geloof en hij wil misschien wel een relatie met die geloofsgenote.
Kennelijk wil hij het contact met jou handhaven als innige vriendschap, maar niet als relatie. Dat is een scheve situatie, omdat jij wel een relatie wilt, en er ook aan werkt om die te krijgen. Lees eens mijn column over scheve relaties. Daarin staat o.a.: ‘Houd je eigen standaard van liefde goed voor ogen en weet wanneer je van tafel moet gaan’. Ik kan me niet voorstellen dat je een relatie wilt met iemand die zo aarzelt of hij jou wel wil, en dan ook nog een mogelijke ander overweegt. Dat lijkt me heel kwetsend.
Bovendien: als het echt zo is, dat die andere vrouw hem gaat vervelen en het geloof minder belangrijk voor hem wordt, zoals je denkt, dan komt hij vanzelf weer bij je terug. Maar dat kan pas gebeuren als jij hem die keus laat maken.
Dus ik zou openheid geven en tegen hem zeggen: ‘Ik wil een relatie met je, maar alleen als je ook echt voor mij kiest. Dat is nu niet zo en dat vind ik pijnlijk. Dus ik wil het contact verbreken. Ik ga niet op je wachten, maar laat het me weten als je toch ontdekt dat je met mij verder wilt.’
Natuurlijk zeg je dit alleen als je het echt meent. Misschien duurt het even voordat je die stap kunt zetten. Maar ik hoop wel dat het gauw zo ver komt, want het is belangrijk dat je je eigen standaard van liefde hoog houdt en niet laat afzakken door iemand die niet voor jou gaat. Hoe meer je trouw blijft aan jouw eigen waarden, des te meer kans is er dat je iemand ontmoet die deze waarden ook deelt.