De vraag
Hoe help ik mijn onzekere vriendin?
Beste Jolet,
Ik ben een meisje van 12 jaar en ik zit op de middelbare school. We hebben een gezellige klas met leuke meiden. Alleen één meisje, een vriendin van me, is heel onzeker over haar uiterlijk. Ze durft bijvoorbeeld bijna niet in een korte broek als het warm weer is omdat ze vindt dat ze lelijke benen heeft.
Ze is helemaal niet lelijk, ze is gewoon mooi! Ik geef haar complimenten en ik praat soms met haar over haar onzekerheid. Ik heb haar ook al een boekje gegeven waarin staat dat elke vrouw en elk meisje anders is en dat iedereen mooi is zoals ze is. Maar het lijkt helemaal niet te helpen. Wat kan ik het beste doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Je vriendin is onzeker. Als je haar steeds zegt dat ze zich vergist, zal die onzekerheid erger worden. Volg dus liever haar eigen oordeel. Oké, ze vindt zichzelf lelijk, maar niet alles aan haar zal precies even lelijk zijn. Vraag haar wat ze het mooiste vindt aan zichzelf en help haar met het kiezen van kleding die dat mooie naar voren laat komen.
Complimenten zijn ook goed, maar overdrijf niet; dan lijkt het of je haar zielig vindt. Laat haar dragen wat ze zelf wil, dan zal ze zich het prettigst voelen. Maak het probleem van je vriendin niet groter dan het is. Het is normaal om onzeker te zijn over sommige dingen in je uiterlijk; aarzel niet om zelf ook eens te vertellen wat je niet zo mooi vindt aan jezelf. Pas op dat je vriendin niet het stempel krijgt van ‘dat zielige meisje’.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp