De vraag
Waarom is er zoveel strijd tussen mijn tienerzoons?
Dag mevrouw van Geldorp,
Mijn oudste zoon van 14 let de hele dag op zijn jongere broer (12) – zodat hij hem wanneer het kan omlaag kan halen (in de trant van ‘Hij is dom, hij kan dat nog niet’, etc.).
Hij zoekt in elke situatie een aanleiding om hem in een belachelijk daglicht te stellen. Er is al veel geprobeerd: praten met hem, straffen etc. Niets helpt afdoende.
Weet u raad?
Vriendelijke groet,
Lineke

Het advies
Beste Lineke,
Bedankt voor uw vraag. Bij opgroeiende kinderen past het dat ze competitie kunnen voelen met een broer of zus. Ze kunnen hiervan leren – maar het kan ook leiden tot lastige situaties, zoals u beschrijft.
De reactie van uw zoon zie je vaak bij kinderen – en ook bij volwassenen overigens – als ze zelf onzeker zijn. Door de ander naar beneden te halen, voelen ze zich beter over zichzelf. Zou dit ook bij uw zoon kunnen spelen? Weet u hoe uw zoon zich over zichzelf voelt?
Het zou zo kunnen zijn dat hij in deze fase van zijn leven zelfvertrouwen haalt uit het naar beneden praten van zijn broertje. Daarnaast kan het zijn dat hij op deze negatieve manier aandacht probeert te vragen.
Mijn indruk is dat het hem goed zou doen om hem positief te benaderen. Geef hem complimenten over wat goed gaat, en schenk zo min mogelijk aandacht aan het negatieve
gedrag. Door u te richten op zijn zelfvertrouwen en dit te laten groeien, zal hij zich beter gaan voelen over zichzelf en het naar beneden praten van een ander minder nodig hebben.
Waar is uw oudste zoon goed in? Weet hij waar u trots op bent bij hem? Waar is hij zelf trots op? Geef hem vooral veel complimenten die gericht zijn op hemzelf, los van de vergelijking met zijn broertje.
Hopelijk heb ik u hiermee geholpen,
Lieve