De vraag
Mijn slimme zoontje is soms erg gespannen
Beste Lianne,
Ik heb een zoontje van 7, hij wordt bijna 8. Hij zit nu in groep 5, en is de jongste van de klas. En ook cognitief het verst: hij leest samen met nog een meisje op het hoogste niveau van zijn klas en rekent met een andere jongen samen op het hoogste niveau. Kortom: hij springt er nog steeds uit.
Op zich gaat het prima met hem, maar er zijn een paar dingen in zijn gedrag waar ik me wel eens zorgen over maak. Hij heeft erg de neiging om te benadrukken hoe goed hij alles kan, vooral op het gebied van sport. Hij vergelijkt zichzelf constant met anderen. Overigens niet als het over schoolwerk gaat, dat vindt hij ‘normaal’. Hij vindt het leuk op school, krijgt ook extra taken en vertelt regelmatig enthousiast over een voor hem interessante les.
Verder is hij soms erg zenuwachtig, ‘stuiterig’, heeft buikpijn en hoofdpijn, zonder aanwijsbare reden. Ik vertaal het als spanning, maar weet die niet goed te plaatsen, behalve als er veranderingen plaatsvinden. Bijvoorbeeld begin dit jaar: nieuwe schoolmeester, nieuwe voetbaltrainer, e.d.. Maar soms is het ook echt onverklaarbaar.
Mijn vraag is, of het verstandig is om hem te laten testen op hoogbegaafdheid. En zo ja, wat zou hem dat opleveren?
Vriendelijke groeten,
Paulien

Het advies
Beste Paulien,
Het is fijn om te horen dat uw zoontje het naar zijn zin heeft op school; blijkbaar is het gelukt om hem, door versnelling en een aanpassing van zijn schoolprogramma, een uitdagend programma te bieden. Toch ziet u gedrag dat u zorgen baart.
Het feit dat hij erg benadrukt hoe goed hij dingen kan is niet meteen iets om zorg over te hebben. Alle kinderen komen in een fase waarin competitie belangrijk is. Blijkbaar heeft u de indruk dat dit bij uw zoontje sterker is dan bij andere kinderen. En daar komt bij dat u het idee heeft dat hij soms erg zenuwachtig is en heeft hij lichamelijke klachten.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor dit gedrag en de klachten die hij heeft. Als het inderdaad zo is dat zijn schoolprogramma past bij zijn capaciteiten betekent dat hij cognitief wordt uitgedaagd. Hij zal echter, net als u en andere mensen om hem heen, zich realiseren dat hij anders is dan andere kinderen; hij is de jongste, hij is ‘het verste’; dit kan gevoelens van onzekerheid of onveiligheid met zich meebrengen.
Het benadrukken dat hij de beste is kan een overschreeuwen zijn van deze gevoelens. Het kan fijn zijn voor uw zoontje om af en toe in contact te komen met ontwikkelingsgelijken. Dit kan in een schoolse setting (een verrijkingsklas, bijvoorbeeld het Vooruitwerklab (zie www.ru.nl/socialewetenschappen/ambulatorium/cbo/algemeen/verrijkingsklas/) of bij een buitenschoolse activiteit, georganiseerd door één van de ouderverenigingen (zie: www.koepelhb.nl/)
De lichamelijke klachten doen ook nog wat anders vermoeden. Het is duidelijk dat zijn schoolprogramma is aangepast, maar is dit voldoende gebeurd? Lichamelijke klachten doen zich vaak voor bij kinderen die zich proberen aan te passen aan het niveau waarvan ze denken dat het van ze verwacht wordt. Het zou zinvol zijn om, ondanks het feit dat hij al ver vooruit loopt, toch nog eens te kijken wat zijn werkelijk niveau is, door hem door te toetsen op school.
Mocht het gedrag en de klachten aanhouden dan kan een psychologisch onderzoek zinvol zijn, om een breder beeld te krijgen van zijn capaciteiten en vaardigheden, zowel cognitief als sociaal. Op grond van die informatie kan dan gekeken worden welk type begeleiding gewenst is.
vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen
• Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek