De vraag
Kunnen kleine kinderen alleen eten?
Beste Jolet,
Ik heb te maken met een gezin waar drie kinderen van 6 tot 10 jaar tweemaal per week samen thuis lunchen, een uur lang. Alles staat klaar, hun grootouders zijn in de buurt en ze kunnen hun ouders bellen. De kinderen willen dit zelf omdat ze overblijven op school niet prettig vinden. Zijn ze hier niet te jong voor? Ze zijn zeker jong.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Als deze kinderen snel ruzie krijgen of houden van wilde spelletjes is er een kans op ongelukken. En het is heel sneu als de jongste door de andere twee te veel onder de plak wordt gehouden. Ook als de oudste stress krijgt door de verantwoordelijkheid, zou ik liever een grootouder in huis vragen. En dan tellen ook nog praktische risico’s zoals een gasfornuis of een open haard.
Ik zie dus wel bezwaren. Aan de andere kant: we zijn allemaal volwassen geworden door steeds moeilijke dingen voor de eerste keer te doen. Als de kinderen dit zelf alle drie heel graag willen, zullen ze ervan groeien als ze de kans te krijgen het waar te maken. Het is wel zaak dat de ouders goed blijven opletten of alle drie de kinderen dit echt prettig vinden.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp