‘Een kinderbrein moet je niet opjutten’

De talige inslag van school werkt vaak niet voor jongens, een puberbrein is niet in staat een studieprofiel te kiezen en Frans direct na Engels blijkt neurologisch te vermoeiend. Het onderwijs sluit al met al niet goed aan bij de hersenontwikkeling van kinderen. Dat kan beter, zeggen hersenexperts.

Schoolverlaters kunnen niet rekenen en spellen, weten niet wat de hoofdstad is van Albanië, en hebben ook nog eens geen idee wat ze later willen worden. Daar kun je de bezuinigingen op het onderwijs de schuld van geven, of de eindeloze onderwijsvernieuwingen. Maar je zou het onderwijs ook eens vanuit een heel ander perspectief kunnen bekijken. Is het mogelijk dat de manier waarop kinderen – of liever gezegd hun hersenen – zich ontwikkelen niet goed past bij de aangeboden lesstof?

Log in om verder te lezen.
auteur

Floor van den Hout

» profiel van Floor van den Hout
auteur

Jelle Jolles

Jelle Jolles is Universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren.

» profiel van Jelle Joller

Dit vind je misschien ook interessant

Kort

Wat is uw stijl van opvoeden?

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Artikel

Het dier in ons

Leren door te spelen, broers en zussen die elkaar de tent uitvechten en de noodzaak van een toegewij...

Lees verder
Advies

Hoe blijf ik rustig tegen mijn kinderen?

Lees verder
Artikel

Bij ons thuis: de kracht van gezinsrituelen

Lees verder
Column

Woord en beeld

Lees verder
Artikel

De buren zijn altijd slechter in opvoeden

Lees verder
Artikel

Mama beschermt je wel

Lees verder
Advies

Mijn zoon van vijf heeft veel angstige gedachten

Lees verder