De vraag
Mijn zoontje verkleedt zich als prinses
Beste Jolet,
Ik heb een zoon van 4. Het is een gevoelig, serieus en soms zelfs zwaarmoedig kind. Sinds hij kan lopen en praten verkleedt hij zich bijna dagelijks in een jurk als prinses. Hij zegt ook bijna dagelijks dat hij liever een meisje zou zijn. Moet ik daar bij een 4-jarige serieus op ingaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Vroeger, toen niemand wist dat sommige jongens zich eigenlijk een meisje voelen, zouden we na zo’n opmerking nieuwsgierig gevraagd hebben: wat vind je leuk aan meisje zijn? Vraag dat nu alsnog, op een relaxed moment. Er kunnen heel andere motieven spelen dan u denkt. Er zijn meer jongens die zich graag verkleden, en zich uitleven in fantasieën. Sommige houden van toneelspelen, andere van mooie stoffen. Niet alle jongens houden van jongensspelletjes; enkele van die meisjesachtige jongens blijken homoseksueel, jaren later.
Rem uw zoontje niet af bij het verkleden. Wel is het goed dit als een spel te behandelen. Mocht hij in een jurk naar school willen, dan zou ik dat niet toestaan. Hij zal ermee uit de toon vallen en gezien zijn gevoeligheid kan dat pijnlijk worden. Het zou fijn zijn, voor hem en voor u, als u zich hierover geen zorgen maakt. Alleen als hij lange tijd pertinent zegt ‘Ik ben een meisje’ en ongelukkig lijkt, zou ik met een deskundige gaan praten. Misschien helpt het te weten dat u het gender-gevoel van uw zoontje niet kunt beïnvloeden. Het mooiste wat u hem kunt geven is liefdevolle, nieuwsgierige aandacht.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp