De vraag
Waarom droom ik steeds over mijn foute ex?
Dag Helmi,
Jaren geleden zat ik in een slechte relatie. Hij mishandelde me psychisch en fysiek. Na drie jaar ben ik bij hem weggegaan. Ik ontwikkelde mij verder en hij bleef staan. Op dat moment ben ik er achter gekomen dat hij ook al twee jaar een ‘vaste’ relatie had met een ander. Nu, jaren later, ben ik er weer bovenop. Ik heb het achter me gelaten, maar onbewust kan ik het blijkbaar niet lossen. In mijn dromen komt hij nog zo vaak terug… Ik voel me iedere keer weer ellendig en weer terug in die relatie als ik wakker word. Bewust heb ik er geen moeite meer mee, waarom kan ik hem of de herinneringen in mijn onbewuste niet loslaten?
Groeten van Lies

Het advies
Beste Lies,
Wat goed dat je de kracht hebt gehad om bij iemand die je mishandelde weg te gaan. Het zijn vaak de misbruikende relaties waar we ons het moeilijkst uit los kunnen maken, maar jij hebt die stap gezet!
Doordat je sterk moest zijn, je verder ontwikkeld hebt en de nare ervaringen achter je wilde laten, heb je waarschijnlijk geen ruimte gehad om je verdriet over het gebeurde te kunnen voelen.
Ik neem aan dat je niet je gevoelens van woede en wrok bij deze ex hebt kunnen uiten. Het moet een heel machteloos gevoel gegeven hebben en vermoedelijk heb je lange tijd gedacht dat het nog wel goed kwam of dat je mede verantwoordelijk of zelfs schuldig was aan wat hij je aandeed. Ik weet niet of je ooit juridische stappen hebt gezet.
Hoe je eigen rol ook geweest is binnen de relatie, degene die mishandelt is daar altijd verantwoordelijk voor en heeft een grens ver overschreden. Dit alles kan maken dat voor jouw onbewuste de relatie nog steeds zo actueel is.
Heb je er weleens aan gedacht om een lotgenotengroep te zoeken? Als je herkenning en erkenning krijgt voor je verontwaardiging over wat jou aangedaan is, en kan voelen hoe machteloos je was, kan dat een eerste stap zijn naar het loslaten. Het durven voelen van je eigen onvermogen en daarbij de steun van anderen kunnen toelaten, is een moeilijke, maar bevrijdende stap. En dat is waar jezelf vergeven over gaat.
Vriendelijke groeten,
Helmi Goudswaard
Vergeven draait om ú en niet om de dader. Wacht dus niet op excuses – dan legt u de macht bij de ander. Lukt het u niet om iemand te vergeven, en bent u nog altijd boos of verdrietig over onrecht dat u is aangedaan? Lees hier de vragen aan vergevingsexpert Helmi Goudswaard.
Helmi Goudswaard schreef verschillende boeken:
• Vergeven of vergelden, Over slachtoffers van intiem geweld, Amsterdam, Van Gennep, 2000. Nog enkele exemplaren uitsluitend bij de auteur verkrijgbaar voor € 12,50
• Ik ook! Omgaan met afgunst en jaloezie, Amsterdam, Van Gennep, 2006, € 15,90