De vraag
Ik wens mijn ex lelijke kinderen toe
Beste Carien,
Ik ben een gescheiden vrouw en heb een zoontje van zes. Mijn ex en ik hebben een heftige relatie gehad waarin de goeie momenten met elkaar geweldig waren, maar de moeilijke momenten onbespreekbaar. Zo hebben we, dol als we op elkaar waren, vele pogingen gedaan een kindje te maken, maar dit is meer dan eens mislukt.
Na de zoveelste miskraam waren we al zover uit elkaar gegroeid, dat onze scheiding niemand verbaasde. Na een moddergevecht over en weer, wat eindigde in advocateninmenging, kwamen we beiden weer bij zinnen. We gaven toe dat het onzin was elkaar proberen kapot te maken, en dat we juist moesten bedenken hoe wij van elkaar hebben gehouden en hoe mooi het is dat onze zoon geboren is. En dat wij als zijn ouders verplicht zijn hem het zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Daarna kreeg ik kanker. Mijn ex kreeg een nieuwe liefde, waar hij een tweeling mee maakte. En ik kreeg te horen dat ik door de chemokuur onvruchtbaar was geworden. Dat was het moment dat ik met mijn goeie gedrag en mijn inlevingsgevoel hoopte dat hij lelijke kinderen zou krijgen, en dat zijn nieuwe vriendin nog lang een dikke buikflap zou hebben en geen nachtrust. Is dat verkeerd?
Groeten van Sakka

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Sakka,
Het is niet verkeerd, zeer menselijk, maar het doet jezelf geen goed. Door deze negatieve wensen gaan bij jou de stresshormonen omhoog en dat doet je immuunsysteem geen goed. Je kunt je energie beter richten op wat je zelf wilt realiseren, in je werk, met je zoon, in je vrije tijd, met vrienden en vriendinnen.
En natuurlijk mag je er wel blij mee zijn dat je daar nu de tijd voor hebt, omdat je zoon al zes is! Plan bijvoorbeeld een leuke vakantie met kerst. Kijk vooral naar de mogelijkheden en de vrijheid die je nu hebt en geniet daarvan.
vriendelijke groet,
Carien Karsten
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten opwww.carienkarsten.nl