De vraag
Mag ik mijn vriend vragen om de trouwring van zijn overleden vrouw af te doen?
Beste Ursela,
Ik heb nu twee jaar een LAT-relatie met mijn vriend. Ik ben er nu mee gestopt omdat ik me niet 100% belangrijk voel. Ik heb niet het gevoel dat hij alles voor mij over heeft.
Toen ik hem leerde kennen was zijn vrouw net tien maanden overleden. Ik heb hem tot nu toe alle ruimte gegeven om dit te verwerken en ik heb hem daar in gesteund. Nu is mijn geduld op. Ik vind dat hij wel eens alle kledingkasten en dergelijke kan opruimen om verder te gaan met ons leven.
Het doet me de laatste tijd pijn en ik heb steeds verdriet als ik iets van haar zie. Hij zegt er niet aan toe te zijn. Had ik dit anders kunnen oplossen? En mag ik van hem verwachten ook zijn trouwringen af te doen?
Vriendelijke groeten,
Cindy

Het advies
Beste Cindy,
Pijn en verdriet, ik kan mij jouw gevoelens goed voorstellen. Jij en je vriend gaan niet gelijk op in jullie gevoelens voor elkaar. Hij zit waarschijnlijk nog midden in een rouwproces, terwijl jij je blik al op de toekomst hebt gericht. Jij wilt meer, jij wilt je voor honderd procent belangrijk voelen. Volkomen begrijpelijk vanuit jouw ogen.
Echter, vanuit zijn positie is dat heel moeilijk. Hoewel de duur van een rouwproces varieert van enkele dagen tot jarenlang, verwachten/denken/vinden ‘buitenstaanders’ veelal dat een rouwende er wel na vier tot zes maanden overheen zal zijn. Een misverstand, want in het algemeen wordt het gemis dan alleen maar sterker. Je vriend heeft dus blijkbaar nog tijd nodig, tijd om zijn verdriet te verwerken, tijd om zichzelf weer te vinden, tijd om met zichzelf in balans te komen. In een dergelijke omstandigheid is het heel moeilijk te geven, veel aandacht aan anderen te schenken.
Verwachten zijn trouwring af te doen lijkt mij dan ook erg moeilijk. Ik denk dat je vriend zelf zover moet zijn om dat te doen. Dat moment kan hij het beste zelf bepalen, geheel afhankelijk van hoe hij zich voelt. Wat je wel zou kunnen doen, is hem steunen. Gewoon als vriendin, en niet als dé vriendin van hem. Samen leuke dingen doen, zonder dat het beladen wordt met relatieachtige zaken. Tenminste als je dat zelf wilt, als je dat zelf kunt opbrengen, als je zelf bereid bent om met deze ‘onzekerheid’ om te gaan. Want of jullie elkaar als partners weer kunnen vinden, dat blijft een open verhaal. Maar misschien houd je er op zijn minst een zeer goede vriend aan over. En dát is ook heel wat waard.
Cindy, ik wens je heel veel sterkte en hoop dat snel weer de zon voor jou mag gaan schijnen! Veel geluk op je verdere levenspad gewenst!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com