De vraag
Mijn vriend verwart mij met zijn ex
Beste Jolet
Als vrouw van 24 jaar heb ik al zeven jaar alleen de zorg over mijn kind. Ik heb al die tijd alleen gewoond, heb een leuke woning, een fijne baan en een goed sociaal netwerk. Sinds een jaar heb ik een mooie latrelatie. Mijn partner is 28 jaar getrouwd geweest (we verschillen 25 jaar in leeftijd). Dat is een bijzondere constructie, maar we kozen heel bewust voor elkaar. Eén ding zit me dwars: af en toe spreekt mijn vriend me aan met de naam van zijn ex. Dat vind ik vreselijk. Hij zegt: ik houd net zoveel van jou als vroeger van mijn vrouw. Maar ik wil dat hij méér houdt van mij. Ik kan er geen genoegen mee nemen dat hij zich blijft verspreken. Twee jaar na zijn scheiding ontmoette hij mij. Zou hij wel los zijn van zijn ex? Is het onredelijk dat ik verlang dat zijn liefde voor mij zijn voorgaande relaties overtreft?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Liefde is niet te meten, en deze twee liefdes van uw vriend zijn al helemaal niet te vergelijken. Uw vriend is nu dertig jaar ouder dan toen hij zijn eerste vrouw ontmoette! In het boek 99% liefde (uitgeverij Spectrum) vindt u betere criteria om uw liefde mee te beoordelen: emotionele intimiteit, passie en commitment, bijvoorbeeld. Maak u niet te veel zorgen als uw vriend per ongeluk de naam van zijn ex noemt. Hij heeft die naam tientallen jaren gebruikt uit liefde. Ik denk dat het betekent dat hij zich zeer op zijn gemak voelt bij u. Leuk is het natuurlijk niet, maar probeer het maar te negeren – uw vriend zal zich namelijk vaker verspreken als hij er zenuwachtig over wordt. Het enige dat telt is of u en uw vriend (en uw kind) zich goed voelen bij deze relatie.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, februari 2007