De vraag
Een oude sekservaring drijft ons uit elkaar
Jaren geleden heb ik met mijn ex-man en zijn collega een erotische ervaring gehad. Ik heb die avond het voortouw genomen. Mijn partner stemde in, de derde persoon haakte meteen aan. Vooral het spel van verleiden en aandacht vond ik spannend en opwindend. Het liep uit op een vluggertje met die ander.
Mijn nieuwe partner, we zijn twee jaar bij elkaar, kan het niet accepteren. Het beheerst zijn denken en bedreigt onze relatie – die verder goed is. Hij heeft woedeaanvallen en dreigt met stoppen. Hij verwijt me dat ik mannen ‘zomaar verleid’ en ‘dat doet een vrouw niet’.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
We kunnen zijn reactie zien als jaloezie, onzekerheid, seksisme, typisch mannelijk onvermogen om toe te geven dat vrouwen ook seksueel ondernemend zijn, enzovoort. Dus: als zijn persoonlijk onvermogen en zijn probleem. Tegelijkertijd is het ook een probleem, want het bedreigt de relatie en helpt jullie op geen enkele wijze.
Aan de andere kant: dit is exact wat veel vrouwen voelen als hun partner porno kijkt of fantaseert over anderen. Het zijn dan niet ‘alleen maar plaatjes’ of ‘herinneringen van vroeger’, het voelt ten diepste persoonlijk en gaat over henzelf. Ben ík wel aantrekkelijk, ben ík wel voldoende voor die ander?
Die situatie is lastig op te lossen. Jij kunt moeilijk duidelijk maken dat het een ervaring is die niets met hem te maken heeft, hij kan moeilijk loskomen van zijn krenking. Met name dat hij zo boos en beledigend wordt is reden tot zorg. Dat hoef je niet te accepteren. Hij moet daarmee stoppen en kan daar misschien professionele hulp bij gebruiken.