De vraag
Ik kan er niet tegen als mijn man me aanraakt
Mijn man zorgt financieel voor me, luistert vaak naar me en adviseert me soms.
Maar ik voel me niet verbonden, ik kan geen intimiteit verdragen. We vrijen heel zelden. Ik kan niet hardop zeggen dat ik van hem hou, maar ik zou ook niemand anders weten met wie ik een relatie zou willen. Ik voel trouwens überhaupt niet zo veel.
Ik ben eenzaam in mijn relatie en bovendien zien we elkaar ook niet veel. Ik verlang naar meer intimiteit maar wil ook volledig mijn eigen gang gaan. En als ik bij hem ben wil ik weg. Als hij me aanraakt ervaar ik dat alsof ik misbruikt word en wijs ik hem af. Ik wil niet meer aangeraakt worden door mijn man, ik kan geen intimiteit verdragen.

Het advies
Wat je beschrijft is een ingewikkeld dubbel gevoel. Enerzijds verlang je naar meer intimiteit maar anderzijds geef je aan geen intimiteit te kunnen verdragen van je man. Aanraking voelt zelfs als misbruik. Dat moet erg lastig voor je zijn. Als ik het zo lees, dan is er voldoende stabiliteit in de relatie maar mist de passie. In veel relaties gebeurt dat.
Als je geen intimiteit kan verdragen: investéér in intimiteit
Het is hard werken om die intimiteit te maken, en daar heb je twee mensen voor nodig. Ben jij bereid om te investeren in deze relatie? Is je man dat ook? Of zijn er gevoelens van angst die je weerhouden om intiemer contact met hem aan te gaan? Ga bij jezelf te rade wat het je waard is.
Soms kan de afweging zo uitvallen dat je bij elkaar blijft ondanks de geringe intimiteit. Soms kies je voor het bespreken van de eenzaamheid en is een bezoek aan een therapeut misschien een goede optie. Het lijkt me goed om te onderzoeken wat de achterliggende oorzaak is van je tegenstrijdige gevoelens.
Weinig seks hoeft niet te betekenen dat je relatie zijn einde nadert – je leest er hier meer over