De vraag
Mijn partner wil niet praten
Niet kunnen praten met je partner, wat doe je daaraan? Ik heb een partner die niet wil praten, terwijl ik dat juist essentieel vind voor een relatie.
Ik voel dat ik mijzelf tekort doe. Hij is heel lief, maar wil eigenlijk alleen maar met rust worden gelaten en zeker niet praten over onze relatie. Hoe los ik dit op?

Het advies
Jouw gevoelens zijn heel begrijpelijk: praten met je partner is heel essentieel. Met elkaar in gesprek zijn en blijven is één van de succesfactoren van een goede relatie. Het is dan ook heel terecht dat je je daarvoor wilt inzetten. Helaas ben je daarin de enige, je partner wil alleen maar met rust gelaten worden.
Een partner die niet wil praten – hoe zit dat?
Het intrigeert mij wanneer iemand zegt niet te kunnen praten met zijn partner. Het roept bij mij de vraag op ‘waar komt die houding vandaan?’. Vraag jezelf de volgende dingen eens af:
• Verkeert jouw partner mogelijk in een problematische situatie, waardoor hij de energie niet kan opbrengen om te praten?
• Is jouw partner misschien überhaupt geen prater?
• Hebben jullie het thema ‘relatie’ eventueel al zo ‘doodgepraat’ en/of zijn de emoties zo hoog opgelopen dat hij een aversie heeft ontwikkeld tegen dat onderwerp?
Praten is essentieel – en zo maak je een begin
Wat er ook schuilgaat achter dat met ‘rust gelaten’ willen worden, het is belangrijk dat jouw partner de waarde van een goed gesprek gaat inzien. En dat hij jou daarin tegemoetkomt: niet alleen maar om jou te plezieren, maar ook vanwege het constructieve belang voor jullie relatie.
Om daarmee een begin te maken zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen één uur per week, tijdens een ontspannen etentje, jullie gevoelens/wensen ‘op tafel te leggen’. Eén afgebakend uur waarin jullie in een prettige, niet verwijtende sfeer met elkaar spreken. Eén uur waarin jouw partner zich op zijn gemak gaat voelen (voor het geval dat nodig mocht zijn).
Wie weet kun je wel een ritueel van jullie ‘relatiebesprekingstijd’ maken en lukt het jou, indien wenselijk, het aantal minuten op te voeren. Doe jezelf in ieder geval niet tekort, want dat heeft vroeg of laat toch een averechtse uitwerking. Óf, je zou al zo bewust de keuze moeten maken dat je je lieve vriend accepteert zoals hij is. Maar dát is iets waar alleen jij een uitspraak over kunt doen.
Wobkeboy, kijk eens of je de achtergrond van de houding van jouw vriend leert begrijpen, kijk hoe je daarop kunt inspelen. En vraag hem concreet zijn medewerking om zich actief voor jullie relatie ‘hard te maken’. Graag wens ik je daarbij veel succes!
Thuis je relatie verbeteren? Bekijk deze (Emotionally Focussed Therapy – EFT) oefeningen