Onderstaande oefeningen uit de EFT helpen om steeds terugkerende, negatieve relatiepatronen te herkennen en weer dichter bij elkaar te komen.

Online workshop met Sue Johnson

Maak zo je relatie hechter.

Wat is het negatieve patroon in jullie relatie?

1. Als het tussen mijn partner en mij niet goed gaat, dan heb ik de neiging om het volgende te doen:

Bijvoorbeeld: (rijtje 1)

  • klagen
  • kritisch worden
  • verwijten maken
  • schreeuwen
  • mijn partner vertellen hoe hij/zij moet veranderen
  • boos worden
  • mijn gelijk willen halen
  • afkeuring laten merken
  • mijn partner als HET probleem bestempelen
  • aandringen

Of: (rijtje 2)

  • me afsluiten
  • kalm blijven en proberen redelijk met mijn partner te praten
  • proberen het gesprek af te kappen door weg te gaan of iets anders te gaan doen
  • niet luisteren
  • van onderwerp veranderen
  • mezelf verdedigen
  • in mijn hoofd teruggetrokken blijven en niet reageren
  • in mijn schulp kruipen
  • weigeren te praten
  • het opgeven en me terugtrekken

2. Herken je je meer in de ‘aanvaller’ (het eerste rijtje gedragingen) of in de ‘terugtrekker’ (het tweede)?

  • Bespreek dit als je wilt met je partner. Herkennen jullie dit van elkaar?

3. Neem even de tijd om terug te denken aan iets wat kortgeleden tussen jullie is gebeurd en omschrijf het zoveel mogelijk in eenvoudige woorden (zoals zeuren, weggaan…)
Vul de volgende zinnen aan:

  • ‘Hoe meer ik… (bijvoorbeeld ‘je bekritiseer’) des te meer jij… (‘je afsluit’), en dan ga ik meer… (‘aandringen’), en jij weer… (‘je terugtrekken’, ‘achter de computer zitten’, ect) en zo raken we verstrikt in ons patroon.’
  • Bespreek dit als je wilt met je partner en kijk of jullie het samen eens kunnen worden over hoe het patroon meestal loopt.

4. Denk terug aan een moment dat je je niet verbonden voelde met je partner, bijvoorbeeld tijdens een ruzie. Probeer de ander niet te beschuldigen, maar kijk eens bij jezelf naar binnen. Hoe gedraag je je op zo’n moment? Kun je ook benoemen hoe je je op zo’n moment diep vanbinnen voelt?
Vul de volgende zinnen aan:

  • ‘Als we vastlopen in ons patroon, en ik… (noem hier gedrag, zoals ‘aandringen’), dan voel ik me… (noem hier een emotie aan de oppervlakte, zoals ‘boos’). Maar eigenlijk voel ik me vanbinnen… (noem hier hoe je je op een dieper niveau voelt, zoals ‘bang om je kwijt te raken, verdrietig en alleen, gekwetst door je afwijzing’).

5. Welke reactie of geruststelling zou jou daarbij kunnen helpen? Wat heb je op dat moment van je partner nodig? Vul nu de volgende zin aan:

  • ‘Als mijn partner me met dat gevoel zou willen helpen, zou hij/zij op dit moment… (noem hier een eenvoudige en concrete actie, bijvoorbeeld: ‘me even vasthouden, me geruststellen’).

6. Durf je met je partner te praten over wat je op zo’n moment van hem/haar nodig hebt? En hij/zij van jou?

Hierbij is het belangrijk dat je niet net midden in een ruzie zit, maar dat je kalm genoeg bent om voor elkaar open te staan.

Versterk jullie verbondenheid

  1. Praat samen met je partner over hoe jullie elkaar ontmoetten, of hoe jullie een relatie kregen. Vond je de ander meteen leuk? Wat trok je aan in hem/haar?
  2. Spreek een speciaal moment van samenzijn af, bijvoorbeeld een avond dat je samen uit eten gaat, waarbij de aandacht ligt op samen praten over persoonlijke ervaringen en aandacht voor elkaar.
  3. Bedenk een ritueel moment in je relatie dat je iedere dag kunt uitvoeren en waarmee je aan je partner kunt laten zien hoe belangrijk hij/zij voor je is. Dat kan iets heel kleins zijn, zoals je partner echt met aandacht begroeten als hij/zij thuiskomt. Stel dit voor aan je partner en bespreek dit met elkaar.

Hier lees je meer tips uit de Emotionally Focussed Therapy (EFT), van relatietherapeute Sue Johnson, om de betrokkenheid en verbondenheid in je relatie te vergroten.

Bron: o.a. Karin Wagenaar: Relaties, hoe doe je dat? Versterk je relatie met inzichten uit EFT. Van Duuren Psychologie, 2015