De vraag
Ik word snel boos
Ik (vrouw, 32) merk dat ik soms erg heftig reageer op kleine, onbelangrijke dingen. Achteraf bedenk ik dan dat ik tot tien had moeten tellen. Hoe leer ik rustiger reageren, ook om het goede voorbeeld te geven aan mijn kinderen?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Er zijn verschillende oorzaken voor een kort lontje. Om met de ‘makkelijkste’ te beginnen: onvoldoende slaap en onregelmatig eten.
Het klinkt zo simpel, maar onderzoek wijst keer op keer uit dat slaaptekort ons kribbig maakt. En ook het verschijnsel ‘hangry’ (boos want hongerig) is wetenschappelijk bewezen.
Voor sommige vrouwen geldt daarnaast dat ze in de week van, of voor, hun menstruatie een kort lontje hebben. Voor dit (pre)menstrueel syndroom zijn, afhankelijk van de hevigheid, bij de drogist of via je huisarts middeltjes en medicijnen te krijgen.
Maar het kan ook al helpen om het in je agenda te noteren. Enerzijds voor jezelf (‘extra tot tien tellen deze week’), maar eventueel ook om je gezinsleden te informeren zodat ze er rekening mee kunnen houden dat jij deze dagen iets prikkelbaarder bent.
Dan de oorzaken die wat lastiger aan te pakken zijn: een kort lontje kan ook aangeboren of aangeleerd zijn. Zo gaat de ontwikkelingsstoornis ADHD vaak gepaard met verstoorde impulsbeheersing, waardoor je sneller boos kunt worden.
Ook kan het zijn dat je van huis uit het voorbeeld van ‘snel ontploffen’ hebt meegekregen. In deze gevallen is het ontzettend moeilijk dat zelf op te lossen en zou ik je adviseren de hulp van een goede therapeut in te schakelen.