Stel jezelf dan de volgende vraag: ‘Waarom is … (vul hier je eigen naam in) van slag?’ Zo in de derde persoon op jezelf reflecteren blijkt te helpen om emoties te beteugelen, zonder extra moeite.

Training

Grip op je gedachten

  • Inzicht in je eigen denkgewoontes
  • Extra tips voor nachtelijk piekeren
  • Inclusief stappenplan voor het nemen van beslissingen
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Proefpersonen kregen nare afbeeldingen te zien – bijvoorbeeld een man die zijn pistool op de kijker richt – terwijl hun hersenactiviteit werd gemeten. Bij de groep die was geïnstrueerd om daarbij tegen zichzelf te praten in de derde persoon, ebde de emotionele hersenreactie sneller weg, dan bij een controlegroep die zichzelf gewoon als ‘ik’ beschouwde.

In een tweede experiment dachten proefpersonen terug aan negatieve levensgebeurtenissen en ook hier gebruikte de helft van de groep een derdepersoons-perspectief. Dat bleek geen extra activering op te leveren in hersengebieden die te maken hebben met mentale inspanning.

Tegen jezelf praten in de derde persoon creëert dus, zonder extra moeite, meer afstand tot je emoties, concluderen de psychologen. Veelbelovend als laagdrempelige therapie voor heethoofden.

Third-person self-talk facilitates emotion regulation without engaging cognitive control, Nature Scientific Reports 2017, vol. 7