De vraag
Waarom wil hij geen seks met mij?
Net als in mijn vorige relatie mis ik bij mijn nieuwe vriend de intimiteit. Hij heeft angstklachten en gebruikt daarvoor medicatie. We kunnen heerlijk knuffelen, maar kussen wil hij al niet, en seks hebben we van het begin af aan nauwelijks. Als we het doen, houdt hij geen rekening met me. Ligt het aan mij?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Die vraag is begrijpelijk, nu je voor de tweede keer in hetzelfde patroon belandt. Je vriend knuffelt graag, maar kan de overstap van warmte naar opwinding kennelijk moeilijk maken.
Mijn invalshoek zou zijn: vermoedelijk heeft hij – zoals ontzettend veel mensen – nooit geleerd hoe hij die opwinding kan oproepen als hij met iemand is. Dikke kans dat hij solo met fantasie of een filmpje binnen drie minuten een erectie en orgasme heeft.
Vrijen met een geliefde is andere koek en moet geleerd worden. Idealiter door vrijuit te experimenteren als je jong bent, maar niet iedereen durft, wil of kan dat.
Leren vrijen kan op elk moment daarna ook – los van angsten, leeftijd, emotionele drempels, trauma of medicatie. Soms lukt dat binnen de relatie, bijvoorbeeld als jij als partner op een zachte, veilige maar vasthoudende manier probeert hem steeds stapjes verder naar opwinding te brengen.
Vaak is dat toch te onveilig voor angstige of vermijdende mensen en je wilt ook niet zijn therapeut worden, die bij hem voortdurend weerstand oproept met haar pogingen het vrijen te verbeteren.
Dan is hulp van een seksuoloog (nvvs.info) een makkelijker weg. Wil hij dat niet, maak er dan echt een punt van. Want de seksuele kloof tussen jullie dicht zich niet vanzelf.