De vraag
Kun je faalangst ontwikkelen als je al volwassen bent?
Op school was ik (24) altijd zelfverzekerd, maar nu ik studeer is het helemaal anders en ben ik gestrest, angstig en paniekerig voor elk tentamen, elke deadline en elke presentatie. Het lukt me daardoor niet om erop te vertrouwen dat ik het kan. Kan ik opeens faalangst ontwikkeld hebben op mijn leeftijd?

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Sommige mensen zijn al hun hele leven faalangstig, andere worden het pas op latere leeftijd. Faalangst ontstaat als je niet aan verwachtingen – van jezelf of anderen – denkt te kunnen voldoen. De spanning die dat oproept, zorgt ervoor dat je juist minder goed gaat presteren. Want spanning is weliswaar een voorwaarde om te kunnen presteren, maar de relatie tussen die twee is als een omgekeerde U-curve: zowel te weinig als te veel spanning levert slechtere prestaties op.
Voor jou is dus van belang: wat maakt de spanning zo hoog? Moet je van jezelf nu laten zien wat je waard bent? Vind je dat je allerlei zaken al moet kunnen? Als je weet wat je spanning verhoogt, kun je deze overtuigingen vervangen door meer realistische gedachten, zoals: ik hoef niet alles te kunnen, ik ben bezig om het te leren.
Richt je zo veel mogelijk op die ontwikkeling. Stel jezelf in plaats van een prestatiedoel (ik wil een goede presentatie geven), liever een leerdoel (ik wil leren om een presentatie te geven). Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die meer gericht zijn op leren uiteindelijk beter presteren en zelfs meer vertrouwen en plezier hebben tijdens die prestatie.
Veel succes met je studie, faal gerust en leer ervan!